Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Na Rusi nie u[wiadamiano sobie wówczas nawet mo|liwo[ci takiego rozgraniczenia. Nie dziwi wic fakt, |e z chwil upadku Cesarstwa Ru[ zadbaBa o zagwarantowanie Badu wedBug modelu bizantyjskiego. Trzeba jednak uwzgldni, |e w IV wieku, w okresie chrystianizacji pogaDskiego Cesarstwa, doktryna teokratyczna miaBa zupeBnie inny wymiar. W wieku XV przenoszenie misji Bizancjum na Ru[, podczas gdy od dziesiciu wieków siedzib patriarchy byB Konstantynopol, nie mogBo dBugo pozosta dziaBaniem pozapolitycznym. Ju| obrady Soboru Ferraro-Florenckiego (1438-1439) zmierzaBy do kompromisu midzy sprawami dogmatycznymi a polityk. Jednak stosunek Moskwy do unii florenckiej nie zawieraB jeszcze w sobie pierwiastka politycznego. Wprost przeciwnie, wielki ksi| moskiewski Wasyl Wasylewicz przekonywany byB przez metropolit Izydora o tym, i| unia Ko[cioBów mo|e uratowa istnienie Cesarstwa Bizantyjskiego bez uszczerbku w dogmatach. Znaczna pomoc finansowa Moskwy na rzecz prawosBawnej delegacji na Sobór dowodzi woli podtrzymania istnienia Bizancjum i nie [wiadczy o politycznych ambicjach przejcia spu[cizny po nim. Kartaszew wspomina nawet o szczególnej hojno[ci Nowo-grodzian i Pskowian, szczerze pragncych  nawrócenia Bacinników", z którymi utrzymywali stosunki handlowe11. Zatem negatywna opinia hierarchii i ksi|t ruskich na temat podpisania unii przez patriarch Konstantynopola, cesarza i metropolit Izydora oraz przyjcia dogmatów BaciDskich, miaBa podBo|e czysto teologiczne. Dogmatyczne wzgldy byBy tak|e przyczyn usamodzielnienia Ko[cioBa ruskiego. Ruska hierarchia ko[cielna i ksi|ta byli doskonale poinformowani o szczegóBach przebiegu Soboru, wszelkich proceduralnych i teologicznych nieprawidBowo[ciach. Latopis moskiewski z XV wieku na o[miu kartach opisuje wydarzenia soborowe z przytoczeniem wypowiedzi metropolity JEfezu Marka Eugenikosa, który nie podpisaB aktu unii, a z którego argumentami najbardziej liczyB si papie|12. W latopisie w zBym [wietle ukazana zostaBa posta metropolity ruskiego Izydora. Na Sobór wraz z biskupem Suzdala Abrahamem udaB si tak|e hieromo-nach Symeon. NapisaB on Opowie[ o ósmym Soborze (>25ABL >1 >AL<>< !>1>@5), w której pojawiBa si nuta pogardy dla greków przyrównanych do Judasza. Symeon podkre[la prawosBawno[ Rusi i gBosi chwaB  1;03>25@=>3> 8 8AB8==>-?@02>A;02=>3> 25;8:>3> :=O7O"13. 11