Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Turowskiego dziejach Rusinów, którzy za spraw [witej Olgi i WBodzimierza stali si ludem chrze[cijaDskim, w szczególnie wa|nej roli pojawia si Matka Chrystusa, dzielca ich los i obecna w rozwoju ich Cerkwi12. Biskup K. Turowski podkre[la przy tym, |e Chrystus wszedB do rodzaju ludzkiego przez Bogarodzic, która w my[l proroczej zapowiedzi staBa si  MatkBaski Bo|ej" rozdawanej ludziom w chwili chrztu. Bogarodzica wraz ze swym Synem Chrystusem, wchodzca w |ycie czBowieka i przenikajca w dzieje Cerkwi, staBa si tej Cerkwi  Matirju i Pokrowytelkoju wsioho narodu" - Matk i opiekunk caBego Narodu. Dlatego wBa[nie 12 Istotne, |e SBowa K. Turowskiego jeszcze w wieku XVII-XVIII cieszyBy si du| popularno[ci na Rusi i wBczone do zbiorów, wraz z tBumaczeniami kazaD Jana ZBotoustego, [w. Jerzego czy Cyryla Aleksandryjskiego wpBywaBy na charakter i tre[ |ycia religijnego Rusinów-UkraiDców, a tak|e BiaBorusinów, por. W. Mokry, Poetyckie  SBowa" Rusi Kijowskiej,  Tygodnik Powszechny" 1983, nr 34. 88 Sprawy ukraiDskie w my[li Jana PawBa II Rusini, poczwszy od wieku XI, zaczli budowa po caBej Ukrainie cerkwie pod wezwaniem [witej Pokrowy i malowa ikony z wizerunkiem Bogarodzicy, rozpo[cierajcej opiekuDcze poBy swego pBaszcza nad swym ludem. Za[ obchodzone przez UkraiDców 1(14) pazdziernika cerkiewne [wito ku czci [w. Pokrowy wyra|a w sposób najbardziej bezpo[redni istot caBej instytucj i Cerkwi, która winna stanowi odwzorowanie Maryi i Jej macierzyDsko-opiekuDczych cech. (Z tych to powodów, tak greckokatoliccy, jak i prawosBawni biskupi nosz wraz z krzy|em medalion zMatkBo|, bdc symbolem Ko[cioBa). Podobnie rol instytucji Cerkwi oraz ide opiekuDstwa Jej Ordowniczki - Matki Boskiej rozumiaB zarówno WBodzimierz Chrzciciel, jak i jego syn JarosBaw Mdry, który zbudowaB w 1037 roku w Kijowie cerkiew Zwiastowania Naj[witszej Maryi Panny na  ZBotych Wrotach" i ogBosiB Maryj duchow WBadczyni i Opiekunk swego narodu