Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Miecz - określenie przysługujące Protektorowi, o takim samym znaczeniu jak Korona w przypadku Królowej. W ogólnym pojęciu oznacza władzę i państwo. Nadprzestrzeń - zjawisko naturalne o niedokładnie zbadanej naturze, w którym punkty znajdują się bliżej siebie niż w normalnej przestrzeni, dzięki czemu jednostka lecąca w nadprzestrzeni pokonuje tę odległość szybciej niż światło w normalnej przestrzeni. Składa się z wielu pasm, zaczynając od pasma alfa - im wyższe pasmo, tym odległości między punktami są mniejsze, a więc tym krótszy czas jest potrzebny na podróż między nimi. Przejścia pomiędzy pasmami są niestabilne i pełne turbulencji, toteż im wyższe pasmo jednostka osiąga, na tym większe ryzyko zniszczenia się naraża. Napęd typu impeller - podstawowy napęd wszystkich jednostek kosmicznych tak w przestrzeni normalnej, jak i nadprzestrzeni poza obrębem fal grawitacyjnych. Jest to napęd grawitacyjny wykorzystujący sztucznie tworzone wokół jednostki skręcone pola grawitacyjne, dzięki czemu może ona osiągać duże przyspieszenia. Niszczyciel - najmniejsza obecnie istniejąca klasa okrętów wojennych zdolnych do samodzielnych lotów w nadprzestrzeni. Używane przez wszystkie floty do wielorakich zadań. Średnia masa między 65 000-80 000 ton. Nowi - partia polityczna w Gwiezdnym Królestwie Manti-core, nieliczna i oportunistyczna. Kierowana przez Sheridana Wallace'a. Osłona burtowa - ochronny pas sztucznie stworzonej grawitacji łączący oba ekrany okrętu wojennego i chroniący go przed ostrzałem. Można ją przebić zwłaszcza promieniem laserowym, ale osłabia ona jego moc i odchyla go. Pancernik - w pewnym okresie klasa największych istniejących okrętów liniowych, obecnie zbyt mała, by być uznaną za „prawdziwe" okręty liniowe. Średnia masa 2-4 000 000 ton. Używane przez duże floty do obrony tyłowych systemów lub utrzymywania porządku i akcji antypirackich. Większość flot zaprzestała ich budowy. Pinasa - niewielka jednostka wojskowa znajdująca się na wyposażeniu każdego okrętu wojennego. Ma wielorakie zastosowania, posiada napęd typu impeller, jest zwrotna, szybka i może zabrać na pokład do 100 osób. Uzbrojona. Często wykorzystywana do wspierania ataków naziemnych. Policja Higieny Psychicznej - najgorsza z odmian służby bezpieczeństwa, czyli tajnej policji w Republice i Ludowej Republice pod rządami Legislatorów. Postawienie Kreski nad T - Patrz: Przecięcie linii. Progresywna Partia - partia polityczna w Gwiezdnym Królestwie Manticore uznająca pragmatyczną akceptację polityki realnej, ale zdecydowanie przeciwna wojnie z Ludową Republiką i Republiką Haven. Jej program jest mniej konserwatywny niż Zjednoczenia Konserwatywnego i bardziej liberalny społecznie niż centrystów. Centryści wychodzą z założenia, że najlepiej byłoby dogadać się z przeciwnikiem, bo wojna albo zostanie w końcu przegrana, albo wszyscy i tak na niej stracą. Prol - patrz: Dolista. Prom - niewielka jednostka służąca do przewozu osób i ładunków pomiędzy statkami i okrętami między sobą, jednostkami a powierzchnią i powierzchnią a stacjami orbitalnymi. Są na wyposażeniu praktycznie wszystkich statków, okrętów, stacji orbitalnych i lądowisk na powierzchni planet. Istnieją trzy rodzaje: towarowe, osobowe, szturmowe. Patrz: Prom szturmowy. Prom szturmowy - odmiana promu opancerzona i silnie uzbrojona, by zapewnić przewożonemu desantowi wsparcie w razie ataku. Może przewieźć co najmniej kompanię w zbrojach. Patrz: Prom. Protektor - tytuł należny władcy Graysona, równoważny Imperatorowi. Przecięcie linii - zwane też Postawieniem Kreski nad T. Manewr taktyczny polegający na przecięciu kursu przeciwnika tuż za jego rufą lub przed jego dziobem, tak by być zwróconym ku niemu burtą. W ten sposób można było ostrzelać pełną salwą burtową okręt pozbawiony osłon, gdyż z uwagi na specyfikę napędu typu impeller dziób i rufa okrętu w czasie ruchu nie mogą posiadać osłony burtowej. Manewr ten oznacza prawie pewne zwycięstwo i dlatego jest marzeniem każdego dowódcy i oficera taktycznego. Q-Ship - patrz: Krążownik pomocniczy. Raider - każdy okręt wojenny działający samodzielnie lub w niewielkiej grupie z zadaniem zwalczania statków handlowych przeciwnika. Najczęściej są to krążowniki. Także specjalnie zbudowana jednostka będąca okrętem wojennym udającym statek handlowy i wyposażona w napęd, generatory osłon i kompensatory militarnego typu. Cel taki sam jak w przypadku okrętów wojennych - zwalczanie statków handlowych przeciwnika lub wykonywanie tajnych operacji wywiadowczych. Radioelektroniczna wojna - element każdego starcia w przestrzeni polegający na uzyskaniu jak najprędzej jak najpełniejszych danych o przeciwniku przy równoczesnym jak najdłuższym ukryciu własnych lub też przekonaniu go, że ma do czynienia z jednostką innej klasy. Istotna przy pojedynkach rakietowych, gdyż ma bezpośredni wpływ na celność rakiet. Republika Erewhon - państwo obejmujące system Erew-hon posiadający jedną zamieszkaną planetę - Erewhon i kotrolujące Erewhon Wormhole Junction łączącą Ligę Solarną z Phoenix Wormhole Junction. Członek Sojuszu jeszcze sprzed wybuchu wojny