Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Jednostki motoryczne biorące udział w kształtowaniu postawy są stale, mniej lub bardziej, aktywne. Ich motoneurony zmieniają potencjały z małą częstotliwością 5 do 10 Hz. Inne jednostki są pobudzane okresowo, a ich motoneurony wysyłają impulsy o względnie wysokich częstotliwościach. Średnią częstotliwość potencjału czynnościowego jednostki motorycznej (MUAP - motor unit action potential) wyliczono po szczegółowej analizie częstotliwości zmian MUAP każdego prawidłowego mięśnia. Na przykład wolno kurczący się mięsień szkieletowy nią średnią częstotliwość MUAP 10 Hz, natomiast czestodiwość mięśnia szybko kurczącego się wynosi 30 Hz. W wyniku badań na zwierzętach (Salmons i Vrbova, 1969) wykazano, że kiedy "szybkie" mięśnie pobudzano prądem elektrycznym o niskiej częstotliwości, stawały się one wolno kurczliwymi i nadzwyczaj odpornymi na zmęczenie. Zarówno ich charakterystyka biochemiczna, jak i sposób kurczłiwoSci zmieniały się wraz ze zmianą wzorca pobudzenia. Ich fenotyp zmieniał się z "białego" FG na "czerwony" SO, z metabolizmu bezdenowego - na tlenowy. Scott i in, (1985) wykazali, że podobne zmiany można wywołać również w mięśniach człowieka. Selektywne przyłączenie zwykłej częstotliwości MUAP do mięśni pozbawionych ich potencjału czynnościowego (wskutek choroby, urazu lub uszkodzenia układu nerwowego) rnożna zastosować dla modyfikacji, utrzymania lub odzyskania genetycznych właściwości włókna mięśniowego. Implikacje kliniczne wynikające ze znajomości tego zjawiska umożliwiającego adaptację nerwowo-rnięśniową są szalenie ważne. Ostrożnie stosowany schemat doświadczenia z zastosowaniem selektywnej stymulacji prądami niskich częstotliwości u paraplegików przyniósł wyraźne zmniejszenie ciężkiej spas-tyczności (Shindo i Jones, 1989). Podobne wyniki można uzyskać przy zastosowaniu analogicznego schematu w spastyczności mięśni po udarze. Tak jak w powyższych badaniach, zmniejszenie spastyczności może ujawnić samoistnie powracające ruchy, a lakże umożliwić ponowne wyuczenie prawidłowych wzorców mchowych (więcej informacji na temat aparatury i schematu badań podano w rozdziale II). Eutroficzna (poprawiająca syntezę białek) stymulacja mięśni twarzy w przypadkach zastarzałego porażenia nerwu twarzowego (porażenie Bella) z zaś losów anieni odpowiednio uło- PIŚMIENNICTWO Bach-y-Rita, P. (1981) Central nervous system lesions: sprouting and unmasking in rehabilitation. Arek Phys, Med, Rehabii, 62, 413-57. Brown, M. A. and Hardman, V. J. (19&7) Plasticity of yertebrate motoneurons, in Growlh and Plasticity ofNeural Connections, (eds W. Winslow and C. McCrohan), Manchester Uniyersity Press, Manchester, pp. 36-51. Buller, A. J., Eccles, J. C. and Eccles, R. M. (1960) Differentiation of fast and słów muscles in die cal hind limb. Journal of Physiology, 150, 399-416. Farragher, D., Kidd, G. and Tallis. R. (1987) Eutrophic electrical stimulation for Bell's palsy. Clinical Rehabiliiaiion, l, 265-71. Salmons, S, and Vrbova, G. (1969) The influence of activity on some contractile cha- racteristics of mammalian fast and słów muscles. Journal of Physiology (London), 201, 535-49. Scott, O. M., Vrbova, G., Hyde, S. A. and Dubowitz, V. (1985) Effectsof Iow frequency electrical slimulation on norma! human tibialis anterior muscle. Journal of Neuro- hgy, Neurosurgery and Psychiatry, 48, 774-81. Shindo, N. and Jones, R. (1985)Reciprocal patterned electrical stimulation ofthe Iower limbs in severe spasticity. Physiotherapy, 73(10), 579^82. INNY MATERIAŁ ŹRÓDŁOWY Kidd, G., Lawes, N. and Musa, 1. (1992) Undersianding Neuromuscular Plasticity, Edward Arnold, Sevenoaks. 48 Poznanie 4 Dla ogromnej większości ludzi najważniejszym zmysłem jest wzrok. Ułatwia zapamiętywanie, zachowanie postawy i antycypację ruchów względem siebie i wszystkiego wokół. Przykładami są: jeść albo być karmionym, unikanie przedmiotów stojących lub poruszających się, ocena dwu- i trzywymiarowa przestrzeni (schodek czy linia?). U całkowicie lub częściowo niewidomych dominujące znaczenie maja. bodźce czuciowe, proprioceptywne i słuchowe, ale wszystkim nam przynoszą informacje drogi czuciowe, dzięki którym tworzymy, organizujemy i katalogujemy bibliotekę doświadczeń. Percepowanie - to rozpoznawanie i porównywanie z wcześniejszym doświadczeniem oraz stałe nabywanie nowych doświadczeń, w czym pamięć odgrywa niepoślednią rolę. Jest sztuką odróżniania siebie od zewnętrznego świata" (Miller, 1986). Mc ma znanych faklów, jest tylko bieżąca, dziś obowiązująca teoria. Carl Popper Dobra organizacja wszystkich czynności człowieka zależy całkowicie od sprawności układów pozyskiwania informacji, ich przetwarzania (dekodowania i kodowania), przesyłania i monitorowania w obrębie wyższych ośrodków o.u.n. Owo życiowo ważne "przetwarzanie" nazywamy poznaniem. Za zdolności poznawcze zawsze uważano percepcję, pamięć i mowę. Procesy zaangażowane w "percepcję" i "poznanie" są badane przez psychologów, fizjologów i neurofizjolo-gów. a także przez nowe specjalności - neuropsychologię i neuropsychologię poznawczą