Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Tego rodzaju siBy nazywaj si cnotami teologicznymi, ju| to dlatego, |e ich przedmiotem jest Bóg, gdy| do Niego zwracaj nale|ycie czBowieka, ju| to dlatego, |e s nam wlane przez samego Boga, ju| to wreszcie dlatego, |e poznajemy je jedynie z Objawienia Bo|ego, a mianowicie z Pisma [w. 95 Rozwizanie trudno[ci. 1. W dwojaki sposób mo|na przypisa komu[ jak[ natur: istotowo (czyli tak, by stanowiBa istot tego jestestwa), i w ten sposób cnoty teologiczne wznosz si ponad ludzk natur, oraz przez uczestnictwo, tak jak rozpalone drzewo uczestniczy w naturze ognia. Otó| w ten wBa[nie sposób czBowiek staje si uczestnikiem natury Bo|ej. Tak wic cnoty te przysBuguj czBowiekowi ze wzgldu na to uczestnictwo. 2. Cnoty te nazywamy Boskimi nie dlatego, by czyniBy Boga cnotliwym, ale dlatego, |e sam Bóg sprawia, i| my dziki tym cnotom stajemy si cnotliwi w stosunku do Niego. Nie s to wic cnoty wzorcowe, ale przez Wzór (Najwy|szy) spowodowane. 3. Rozum i wola z natury swej zwracaj nas do Boga, jako jej zródBa i celu, ale wspóBmiernie z ni. Nie wystarcz jednak do skierowania nas ku Bogu jako przedmiotowi nadprzyrodzonej szcz[liwo[ci. ArtykuB 2 CZY CNOTY TEOLOGICZNE RÓ{NI SI OD CNÓT UMYSAOWYCH I OBYCZAJOWYCH ? Postawienie problemu. Wydaje si, |e cnoty teologiczne nie ró|ni si od cnót umysBowych i obyczajowych, gdy|: 1. Je[li cnoty teologiczne istniej w duszy ludzkiej, doskonal j zarówno w stosunku do umysBu jak i po|dania. Lecz cnoty doskonalce umysB to cnoty umysBowe, cnoty za[ doskonalce po|danie to cnoty obyczajowe. A wic cnoty teologiczne nie ró|ni si od obyczajowych i umysBowych. 2. Cnoty teologiczne zwracaj nas do Boga. Otó| niektóre po[ród cnót umysBowych równie| zwracaj nas do Niego, np. mdro[, która odnosi si do Boga, jako najwy|szej przyczyny. A wic cnoty teologiczne nie ró|ni si od umysBowych. 3. PodBug [w. Augustyna 308), porzdek miBo[ci przejawia si w cnotach kardynalnych. Lecz miBo[ uchodzi za cnot teologiczn. A wic cnoty obyczajowe nie ró|ni si od cnót teologicznych. Ale z drugiej strony to, co wznosi si ponad ludzk natur, ró|ni si od tego, co jest z ni zgodne. Otó| cnoty teologiczne wznosz si ponad ludzk natur, z któr wspóBmierne s cnoty umysBowe i obyczajowe, jako to ju| widzieli[my 309)