X


Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

I ju� na pocz�tku liturgii u�wiadamia nam, �e Eucharystia jest do�wiadczeniem przebaczaj�cej mi�o�ci Boga, kt�ry nas bezwarunkowo akceptuje. Wej�cie i akt pokutny s� tymi cz�ciami Mszy �wi�tej, kt�re mo�na wzbogaci� o bardziej indywidualne rysy, zw�aszcza gdy nabo�e�stwo jest sprawowane dla niewielkiej grupy. Zgromadzeni mog� rozpocz�� je medytacyjnym ta�cem albo przedstawieniem intencji, w jakiej ma si� ono odbywa�. Podczas aktu pokutnego mog� powiedzie� o uwik�aniach, jakie zagrozi�y poszczeg�lnym osobom czy ca�emu �rodowisku, albo nada� obrz�dowi form� inscenizacji. Uczestnicy jednego z modlitewnych spotka� zielono�wi�tkowych utworzyli symboliczny staw, do kt�rego mo�na by�o wej�� i powiedzie�, co chcia�oby si� w nim pozostawi� - z czego chcia�oby si� oczy�ci�. Czasami urozmaicam form� aktu pokutnego trzema gestami. Najpierw sk�adamy d�onie tak, by tworzy�y jakby czark� czy miseczk�; towarzysz�ca temu modlitwa mo�e brzmie�: �W naszych d�oniach podajemy Bogu wszystko, co ukszta�towali�my i uformowali�my naszymi r�koma, co si� nam powiod�o i co si� nam nie powiod�o. Wyci�gamy ku Niemu swe r�ce, kt�re podali�my innym lub kt�re cofn�li�my przed innymi. Niesiemy przed Jego oblicze wszystko, co si� znalaz�o w naszych r�kach, i prosimy, aby pob�ogos�awi� to swymi r�koma pe�nymi dobroci". Potem odwracamy d�onie ku ziemi. �Uwalniamy si� od wszystkiego, do czego przylgn�li�my. Grzebiemy wszystko, co nale�y do przesz�o�ci, co jest dla nas brzemieniem, co zarzucamy sobie nawzajem. Gest ten oznacza, �e nie b�dziemy ju� wraca� do przesz�o�ci, by wytacza� zarzuty przeciwko innym czy usprawiedliwia� nasz bezw�ad. Uwalniamy si� te� od naszego poczucia winy. Grzebiemy je, by przez Chrystusa powsta� z grobu swych ran i cierpie�". Potem chwytamy si� za r�ce i niesiemy przed oblicze Boga nasze relacje - wszystko, co nas ��czy i co dzieli. �Podajemy Bogu nasze szcz�liwe relacje, aby je pob�ogos�awi�. Podajemy Bogu r�wnie� relacje blokowane przez nieporozumienia i negatywne emocje, aby zn�w pop�yn�a mi�dzy nami Jego mi�o��, kt�ra ma moc uzdrawiania". W znacznym stopniu zdaj� si� na kreatywno�� wiernych, nigdy jednak nie wywieraj�c na nich presji. Wa�ne jest, by to kreatywne kszta�towanie wsp�gra�o z konkretnym �wi�tem i z wymaganiami nabo�e�stwa dla konkretnej wsp�lnoty. Po akcie pokutnym nast�puje �Kyrie eleison" - zawo�anie, kt�rym sk�adamy ho�d Wywy�szonemu. Gdy ko�ci� rozbrzmiewa �piewem �Panie, zmi�uj si� nad nami", wiem, �e wywy�szony Pan jest obecny po�r�d nas. Opiewamy Tego, kt�ry jest mi�dzy nami - i kt�rego wizerunek nabiera teraz jeszcze wi�kszej wyrazisto�ci. Podobnie zakochany opiewa umi�owan�, kt�rej obraz staje mu przed oczyma - i z kt�r� czuje si� g��boko zwi�zany, nuc�c sw� pie��. Odprawiaj�c nabo�e�stwo dla ma�ej grupy, cz�sto zach�cam zgromadzonych, by wezwali Chrystusa s�owami, kt�re im spontanicznie przychodz� do g�owy: �Chryste, nasz Bracie", �Chryste, Dobry Pasterzu", �Chryste, Przyjacielu ubogich", �Chryste, �wiat�o�ci �wiata" itp. Gdy ka�dy zwraca si� do Pana imieniem, kt�re jest mu drogie, bardziej konkretnych rys�w nabiera Jego wizerunek po�r�d nas. Powstaje intymna relacja z Tym, kt�ry przebywa mi�dzy nami, zaspokajaj�c nasze najg��bsze t�sknoty. W niedziele i �wi�ta po �Kyrie" nast�puje �Gloria in excelsis Deo" (�Chwa�a na wysoko�ci Bogu") - bo�onarodzeniowy hymn, kt�rym rado�nie opiewamy tajemnic� odkupienia. Potem przychodzi kolej na oracj� (kolekt�) - modlitw� codzienn�, w kt�rej kap�an zwi�le wyra�a tajemnic� danego �wi�ta. Czytania mszalne Poprzez czytania g�osimy s�owo Bo�e. Porz�dek czyta� mszalnych, kt�ry zosta� wprowadzony po Soborze Watyka�skim II, daje nam szeroki wyb�r tekst�w biblijnych. S�owo Bo�e pragnie oddzia�ywa� na wiernych. Dlatego zebrani musz� go s�ucha� z uwag� i w milczeniu, aby s�owa nie tylko wpada�y do ucha, ale i zapada�y w serce - by dociera�y do serca. Gdy s�owo Bo�e go�ci w sercu, rzeczywi�cie mo�e oddzia�ywa�. Aby mog�o zapa�� w serce, lektor musi wk�ada� serce w akt czytania. S�uchaj�cy musz� czu�, �e jest zaanga�owany, �e r�wnie� jego porusza s�owo Bo�e

 
 

Drogi uĚźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.