Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Śniący analizował wtedy pojawiające się symbole i ich charakter. Korzystał przy tym z pomocy osób najbliższych lub doświadczonych tłumaczy. Osiągnięcia w dziedzinie analizy snu innych kultur mówią nam, że terapia snem może pomóc w naszym rozwoju duchowym w takim samym stopniu, jak aktyw- Inne krainy, inne czasy, inne sny 43 ność na jawie. Kwestia rzeczywistości i tego co realne — jest ważnym pytaniem, szczególnie w zestawieniu ze światem snu. Czy możemy być pewni tego, że nie śnimy całe nasze życie? Szczypanie się, niestety, nieczego tu nie udowadnia. LaBerge proponuje spróbować czegoś nierealnego — na przykład wzniesienia się pod sufit przy wykorzystaniu własnej mocy. Ja również proponuję lot, choć może nie skaczcie ze szczytu wysokiego budynku. Jeśli utrzymacie się w powietrzu, znaczy to, że śnicie. W niektórych kulturach rozgraniczenie między rzeczywistością i snem to istotny dylemat. Są takie, których członkowie głęboko wierzą, że wszystko, co im się śni jest realnością. Uważają oni, że duch opuszcza ciało, udaje się w podróż dookoła świata, bądź w inne wymiary i obserwuje rzeczywistość, przynosząc z powrotem wspomnienia z tych wypraw. Tego rodzaju przypadki możemy określić mianem doświadczeń paranormalnych. Inni — tacy, jak lud Ashanti z Afryki czy Kai z Nowej Gwinei — twierdzą, że gdy śniłeś o podróży do Japonii, znaczy to, że byłeś tam naprawdę, a jeśli śnili ci się jacyś ludzie, znaczy to, że istnieją oni faktycznie, chociaż niekoniecznie w naszym świecie. Austalijscy Aborygeni słowo „sen" piszą z dużej litery i wierzą, że dał on początek wszelkiemu stworzeniu. Przekonani są, że sen to wieczność i że jest bardziej realny, niż otaczający nas świat lub my sami. Sen objawia się nie tylko na początku naszego istnienia, ale możemy doświadczać go nieustannie. Aborygeni właśnie poprzez sen poszukują prawdy 44 LOYD AUERBACH uniwersalnej a ich stosunek do świata i ludzi jest tego następstwem. Ich kult snu nie ogranicza się jednak wyłącznie do swoistej filozofii życiowej — znane są przypadki używania przez nich sił, które zaliczylibyśmy do paranormalnych. Celem licznych rytuałów aborygeń-skich, prowadzonych przez ich tak zwanych mędrców, jest zregenerowanie powiązań między snem a światem rzeczywistym. Uważa się, że powiązania te są gwarancją istnienia świata. Sny, według Aborygenów, odgrywają też niezwykle ważną rolę w łączeniu się ze „snem prapoczątku". Napisał o niej Ronald Rosę w swej książce pt. Żyjąca magia. *•<*» Jest bardzo prawdopodobne, że stan snu — te peryferia świadomości — to stan cichej percepcyjności, radar fal para-psychicznych. Wydaje się być idealny dla doświadczania zjawiska telepatii. Tak właśnie uważają Aborygeni, którzy nazwali ten stan snem czasu. Marzenia senne są wolne od zakłóceń, łatwo zapamiętywane, bogate w detale i mają dla nich szczególną wartość. Sny wypełniają ich życie — są obecne w rytuałach, totemach, w najrozmaitszych przejawach życia codziennego. Aborygeni wierzą, że są reinkarnacją istoty pochodzącej ze snu. Że tuż przed poczęciem dziecka rodzice lub krewni są nawiedzani podczas snu przez „totem" owej istoty, która za ich pośrednictwem przekazuje płodowi część swojej energii. W ten sposób każdy nowo narodzony zostaje połączony z prapoczątkiem. Marzenie senne jest tu koniecznym pośrednikiem między tymi dwoma Inne krainy, inne czasy, inne sny tJ & * 45 światami. Tak więc, jeśli narodziny są przedłużeniem .*łv rzeczywistości snu, można rozpatrywać sny w kontekś- *$*, cię ustanawiania rzeczywistości tego świata. \% problemem pojawiającym się w wielu dziedzinach nauki J"" — od filozofii do fizyki kwantowej. Sen jest interesują- ^ ^ cym paradoksem — musimy tu — polegając na swoim >• subiektywnym odczuciu rozstrzygnąć — śnimy czy też i nie? Ponad 2000 lat temu chiński filozof, przedstawiciel taoizmu, mistrz Zhuangzi, tak wyraził ten dylemat: Pewnej nocy śniłem, że jestem motylem latającym to tu, to tam, szczęśliwym. Nagle obudziłem się i spostrzegłem, że to ja, Zhuangzi. Kim jestem w rzeczywistości? Motylem śniącym, że jest Zhuangzi czy Zhuangzi śniącym, że jest motylem? Jednego razu usłyszałem pytanie: „Czy rzeczywiście istniejemy, czy może jesteśmy postaciami ze snu Boga lub innej istoty? I co się stanie, jeśli ten ktoś przebudzi się?" Musimy jednak założyć, że istniejemy naprawdę. Przynajmniej do końca tej książki niech tak pozostanie. Chociaż, przy okazji, zupełnie osobną jest kwestia — co to znaczy rzeczywistość? Ale to już temat na całkiem inną książkę. W każdym razie nie jest łatwiej stwierdzić, że śnimy, jak sugeruje LaBerge, niż udowodnić, że żyjemy. Bez względu na różnice kulturowe, sny dla wszystkich są swego rodzaju źródłem informacji, kształtują w pewnym stopniu rozwój człowieka. Sposoby odniesie- a do sfery marzeń sennych i metody ich interpretacji 46 LOYD AUERBACH są zbliżone, bez względu na szerokość geograficzną. A to po prostu oznacza, że jesteśmy do siebie podobni nie tylko na jawie, ale również we śnie. ś Rozdział 3 * CO TO ZNACZY: PARAPSYCfflCZNY? mienie parapsychiczne — cóż to znaczy właściwie? t Czym są parapsychiczne zdolności lub przeżycia? Przyjrzyjmy się różnorodności tego rodzaju doświadczeń. Parapsychologia jest nauką badającą zjawiska parapsychiczne lub tzw. fenomeny PSI. Dokładniej mówiąc, zajmuje się sposobami wymiany informacji pomiędzy istotami żywymi bez pośrednictwa zmysłów podstawowych. Oczywiście, większość fenomenów tej dziedziny nie daje się wyjaśnić na podstawie dotychczasowej znajomości praw natury. W książce tej będę używał przemiennie pojęć: parapsychiczny i PSI. Dla wyjaśnienia, PSI jest wybranym przez parapsychologów określeniem pochodzącym z alfabetu greckiego, a tłumaczącym się jako „nieznany". Jeśli masz zdolności parapsychiczne, znaczy to tyle, że potrafisz uzyskiwać informacje w sposób niezależny od logicznego rozumowania. Bez względu na cel tego rodzaju percepcji, jest to problem, któremu warto poświęcić chwilę uwagi; nasz umysł podszeptuje nam: „Mamy informacje, którym należałoby się przyjrzeć i— więc do roboty!". 47 48 LOYD AUERBACH Co to znaczy: parapsychiczny? 49 Zgodnie z doktryną parapsychologii, osoby z predyspozycjami parapsychicznymi mogą przejawiać szczególnie szeroki zakres percepcji, zwłaszcza jeśli założymy, że każdy z nas w jakimś stopniu posiada zdolności parapsychiczne. Ludzi z takimi predyspozycjami nazywamy „parapsychicznymi"