Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Powtarzanie jak eille S^ na Pami?ć niL zapewniają na ogół tak trwałych wiadomości, uje. rn°dzielne rozwiązywanie dostępnych uczniom problemów. Rów-pa Uczenie się problemowe wymaga powtarzania materiału, a nawet Po\Vt eS° opanowywania pewnych treści. W tym jednak wypadku ścj i rzanie nie jest główną metodą utrwalania wiadomości i umiejętno-2 sPełnia iedvnie funkcie Domocnicza.
128
Podstawy dydaktyki ogólnej
Zasady nauczania
129
/o,., °>v/'
8. Zasada operatywności wiedzy uczniów
Proces nauczania-uczenia się byłby jednostronny, gdyby zan uczniom tylko wiedzę bierną, tj. "umiejętność reprodukowania w' ^ mości lub nabywanie biegłości motorycznej w takich czynnościach x pisanie na maszynie lub niektóre czynności produkcyjne" (Tom ' J^ ski, 1970, s. 113). Dlatego też dobrze jest, kiedy nauczyciel st^
np
^
wski, ly/u, s. 113;. uiatego tez aoDrze jest, Kiedy nauczyciel sytuacje wymagające od dzieci i młodzieży nie tylko przyswaja'^ i odtwarzania wiadomości i umiejętności zalecanych przez program l '* również, a nawet przede wszystkim, posługiwania się nimi w nr ' szkolnej i pozaszkolnej. Uczniowie powinni zarazem wykorzystyw zdobytą wiedzę w sposób planowy i świadomy, a to wymaga od nici możliwie pełnej samodzielności myślenia i działania. Chcąc bowiem samodzielnie realizować określone zadania, muszą wykazywać inicja. tywę i pomysłowość, posługiwać się posiadanymi wiadomościami w sytuacjach różnych od tych, w jakich je sobie przyswajali. Wtedy też. poszukując np. pomysłu rozwiązania jakiegoś problemu, zdobywają nowe wiadomości i umiejętności, dzięki którym uczą się "nie dla szkoły, lecz dla życia". W wyniku takiego właśnie uczenia się opanowują wiedzę, którą - w przeciwieństwie do wiedzy "biernej" oraz przyswajanej w toku wyłącznego "uczenia się z książek" - będziemy nazywać wiedza operatywną.
Wiedza operatywna spełnia w życiu współczesnego człowieka bardzo ważną rolę, toteż w nauczaniu trzeba stosować specjalne zabiegi, aby zapewnić ją uczniom różnych typów szkół i różnych szczebli nauczania Z tego właśnie powodu zasada operatywności wiedzy uczniów należy w zasad najważniejszych.
Jakie reguły dydaktyczne z niej wynikają?
Mówiąc najogólniej, są to reguły akcentujące potrzebę wdrażaj
dzieci i młodzieży do dostrzegania, formułowania i samodzielni
rozwiązywania określonych problemów teoretycznych i praktyczny^
Wyjaśnijmy, że problem jest to trudność o charakterze teoretycznym
praktycznym, której przezwyciężenie wymaga aktywnej, badawczej P^
stawy ze strony uczącego się podmiotu i prowadzi do wzbogać ^
posiadanej przezeń wiedzy. Dzięki właściwej realizacji tych reguł ucz
r wie poddają wszechstronnej analizie problem, z jakim się zLtl< ^
^formułują na tej podstawie hipotezy jego rozwiązania, uzasadni • .
( w świetle posiadanej wiedzy, wybierając najlepszą, opracowuj? "
działania zgodny z wybraną hipotezą, wykonują go, a następniL s"
dzają i oceniają uzyskane rezultaty. j
^
pienione czynności określa się łącznie mianem nauczania prob-20 Ich Punktem wyjścia jest praktyka pako źródło wiedzy), od |VVL ",WL przechodzi do formułowania uogólnień (myślenie abstrak-następnie sprawdzić je znowu w praktyce (jako kryterium 'dziwości wiedzy o świecie).
9. Zasada wiązania teorii z praktyką
Zasada wiązania teorii z praktyką służy przygotowaniu dzieci lodzieży do racjonalnego posługiwania się wiedzą teoretyczną w róż-' rakich sytuacjach praktycznych, do przekształcania otaczającej rze-zywistości. Formy realizacji tej zasady w pracy dydaktyczno-wycho-wawczej mogą być rozmaite, gdyż w działalności poznawczej człowieka czynności praktyczne spełniają różnorakie funkcje. W szczególności funkcje te mogą się sprowadzać do łączenia teorii z praktyką i traktowania tego związku jako źródła wiedzy o świecie, jako kryterium prawdziwości tej wiedzy, wreszcie jako zespołu działań historycz-no-społecznych, jednostkowych i zbiorowych, pozwalających człowiekowi świadomie zmieniać rzeczywistość
Wymienione formy łączenia teorii z praktyką wystąpiły dość wyraźnie na lekcji fizyki zrealizowanej według zaleceń metodycznych opracowanych P^ez Konstantego Lecha (1971, s. 13 i nast.).
ys-
5. Przyrząd do demonstrowania zjawisk hydrostatycznych P probówka obciążona przy otworze pierścieniem ołowianym wąż gumowy
cylinder szklany szczelnie zamknięty cylinder szklany otwarty
G
A R
posługując się przyrządem przedstawionym na rys. 5, uczniami dział ,,Hydrostatyka". Nie poprzestał przy tym na lu wniosków z doświadczeń przeprowadzonych poprzednio,
130
Podstawy dydaktyki ogólnej
aby uczniowie przewidywali występowanie zjawisk, stawiali '
dotyczące tych zjawisk hipotezy oraz sprawdzali je w t-
prowadzanych doświadczeń. Na lekcji uczniowie mieli przy tv ° C'e
następujące problemy: 7''°->i-|
1. Przewidzieć, co się stanie z probówką p, jeżeli cylinder K
podniesiony do góry. ~°s.
2. Przewidzieć, czy probówka wypłynie, jeżeli cylinder fi
przywrócony do pierwotnego położenia. ~°si