Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Współdziałają też przy zapewnianiu przestrzegania ustaw przez wszelkie organizacje społeczne, wszystkie organy państwowe oraz obywateli. W razie naruszenia ustawy występują w obronie praworządności w wypadkach i w trybie określonych w ustawie. Prokuratora Generalnego Republiki Węgierskiej wybiera również Zgromadzenie Krajowe, na wniosek Prezydenta Republiki. Jest on odpowiedzialny także przed Zgromadzeniem Krajowym i obowiązany składać mu sprawozdanie ze swej działalności. Zastępców prokuratora generalnego mianuje Prezydent Republiki, na wniosek prokuratora generalnego. l 5. TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY Trybunał Konstytucyjny został wprowadzony do węgierskiego systemu politycznego na mocy porozumień politycznych z 1989 roku. Kontroluje on zgodność przepisów prawnych z konstytucją oraz wypełnia zadania, które ustawa zalicza do zakresu jego właściwości. W wypadku stwierdzenia ich sprzeczności z konstytucją uchyla on ustawy i inne przepisy prawne. Z inicjatywą wszczęcia postępowania przez Trybunał Konstytucyjny może wystąpić każdy. Wyboru 15 członków Trybunału Konstytucyjnego dokonuje Zgromadzenie Krajowe. Kandydatów na członków Trybunału wysuwa Komisja Izby, w skład kto- JUCT Wojciech OrtowsTcF rej wchodzi po jednym przedstawicielu frakcji parlamentarnych partii reprezentowanych w Zgromadzeniu Krajowym. Do wyboru członków Trybunału Konstytucyjnego wymagana jest liczba 2/3 głosów deputowanych do Zgromadzenia Krajowego. Członkowie Trybunału Konstytucyjnego nie mogą być członkami partii, nie mogą też prowadzić działalności politycznej, oprócz zadań wynikających z zakresu kompetencji Trybunału Konstytucyjnego. W 1998 roku nastąpiło wydłużenie kadencji sędziów Trybunału z 9 do 12 lat. Zmianę tą uzasadniono zapewnieniem kontynuacji funkcjonowania Trybunału. 6. POZOSTAŁE ORGANY KONSTYTUCYJNE Państwowa Izba Obrachunkowa pojawiła się w przepisach konstytucji w roku 1989 - jako organ kontroli państwowej związany ze Zgromadzeniem Narodowym. Jest ona organem Zgromadzenia Krajowego do spraw kontroli finansowo-gospo-darczej. Do wyboru prezesa i wiceprezesów Państwowej Izby Obrachunkowej wymagana jest liczba 2/3 głosów deputowanych do Zgromadzenia Krajowego. W zakresie swych zadań kontroluje ona zarządzanie gospodarką państwową, a w jej ramach zasadność projektu budżetu państwowego, niezbędność i celowość jego wykorzystania, parafuje umowy dotyczące zaciągania kredytów budżetowych. Wstępnie bada też praworządność wykorzystania budżetu państwowego i sprawdza końcowe rozliczenia z wykonania budżetu państwowego. Kontroluje ponadto administrację majątku państwowego, działalność przedsiębiorstw stanowiących własność państwa w zakresie utrzymywania i pomnażania majątku; wypełnia inne zadania, które ustawa zalicza do zakresu jej właściwości. Państwowa Izba Obrachunkowa dokonuje kontroli pod względem trzech kryteriów: 1) praworządności, 2) celowości i 3) efektywności. O dokonanych kontrolach Państwowa Izba Obrachunkowa informuje Zgromadzenie Krajowe w formie sprawozdania, które powinno zostać opublikowane. Sprawozdanie z kontroli rozliczenia końcowego prezes Państwowej Izby Obrachunkowej przedkłada Zgromadzeniu Krajowemu razem z rozliczeniem końcowym. Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Zadaniem parlamentarnego Rzecznika Praw Obywatelskich jest kontrola i badanie związanych z prawami konstytucyjnymi nieprawidłowości, o których powziął wiadomość, jak również inicjowanie powszechnych lub indywidualnych środków ich uzdrowienia. Parlamentarny rzecznik co roku składa Zgromadzeniu Krajowemu sprawozdanie z rezultatów uzyskanych w toku swej działalności. Z inicjatywą wszczęcia postępowania przez parlamentarnego rzecznika może wystąpić każdy. Parlamentarnego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Parlamentarnego Rzecznika Praw Mniejszości Narodowych i Etnicznych wybiera Zgromadzenie Krajowe, na wniosek Prezydenta Republiki, liczbą 2/3 głosów deputowanych, w celu ochrony poszczególnych praw konstytucyjnych. Republika Węgierska Zadaniem Parlamentarnego Rzecznika Praw Mniejszości Narodowych i Etnicznych jest natomiast kontrola i badanie związanych z prawami mniejszości narodowych i etnicznych nieprawidłowości, o których powziął wiadomość, jak również inicjowanie powszechnych lub indywidualnych środków ich uzdrowienia. Zakres jego uprawnień wykonuje - wybrane przez Zgromadzenie Krajowe na wniosek organizacji mniejszości narodowych i etnicznych - ciało kolegialne, w skład którego wchodzi po jednym przedstawicielu z każdej mniejszości narodowej i etnicznej. Wykaz literatury podstawowej Bihari M