Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Warszawa—Kraków 1947. I S. Furmanik: Zarys deklamatoryki. Warszawa 1958. ¦ S. Furmanik: Z zagadnieñ wersyfikacji polskiej. Warszawa 1956. p M. Giergie³ewicz: Rym i wiersz. Londyn 1957. M. Grzêdzielska: Rym klasyczny polski i pocz¹tki rymu romantycznego. Lwów 1935. M. Grzêdzielska: Wiersz trzynastozgloskowy trójdzielny. W: Prace ofiarowane Kazimierzowi Wóycickiemu. Wilno 1937. P. Guiraud: Zarys wersyfikacji francuskiej. Wroc³aw 1961. K. Horalek: Zarys dziejów czeskiego wiersza. Wroc³aw 1957. J. Hrabak: Upoddo teorie verse. Praha 1958. B. Hrushovsky: On Free Rhythmus in Modern Poetry. W: Style in Language. Ed. by A. Sebeok. New York 1960. R. Jakobson: O czeszskom stichie prieimuszczestwienno w sopostawlenii s russkim. Berlin 1923. J. Kleiner: Kilka uwag o polskim rytmie jambicznym. W: Studia z zakresu teorii literatury. Lublin 1956. S. Knisplówna: Instrumentacjag³oskowa w „Pomniku" Tuwima. W: Prace ofiarowane Kazimierzowi] Wóycickiemu. Wilno 1937. i Z. Kopczyñska, L. Pszczo³owska: O wierszu romantycznym. Warszawa 1963. I J. Levy: W sprawie œcis³ych metod analizy wiersza. Prze³. M.R. Mayenowa. W: Poetyka i matemaM tyka. Warszawa 1965. 1 J. £oœ: Wiersze polskie w ich dziejowym rozwoju. Warszawa 1920. ™ M. R. Mayenowa: Miejsce nauki o wierszu w literaturoznawstwie. W pracy zbiorowej: Z polskich studiów slawistycznych. T. 2. Warszawa 1958. Metryka grecka i ³aciñska. Pod red. M. D³uskiej i W. Strzeleckiego. Wroc³aw 1959. J. Mukarovsky: Intonace jako "cinitel basnickeho rytmu. W: Kapita³y z ceske poetiky. T. 1. Praha 1948. J. Mukarovsky: Obecne zasady a vyvoj nofoceskeho verse. Tam¿e, t. 2. A. Okopieñ-S³awiñska: Pomys³y do teorii wiersza wspó³czesnego (na przyk³adzie poezji Przy- bosia). W pracy zbiorowej: Styl i kompozycja. Red. J. Trzynadlowski. Wroc³aw 1965. A. Okopieñ-S³awiñska: Wiersz awangardowy (podstawy, granice, mo¿liwoœci). „Pamiêtnik Literacki" 1965 z. 2. A. Okopieñ-S³awiñska: Wiersz nieregularny i wolny Mickiewicza, S³owackiego i Norwida. Wroc³aw 1964. 508 T. Peiper: Droga rymu. W: Têdy. Warszawa 1930. T. Peiper: O dŸwiêcznoœci i rytmicznoœci. „Pion" 1935 nr 21. A. Prochorow: Teoria prawdopodobieñstwa w badaniach rytmu wiersza. Prze³. J. Kot. „Pamiêtnik Literacki" 1970 z. 3. L. Pszczoiowska: Dlaczego wierszem? Warszawa 1963. L. Pszczoiowska: D³ugoœæ wersu a budowa zdania. W: Poetyka i matematyka. Warszawa 1965. L. Pszczoiowska: Forma wierszowa a utwór liryczny. W: Wiersz i poezja. Pod red. J. Trzynadlow- skiego. Wroc³aw 1966. L. Pszczoiowska: Rym a konstanta akcentowa w wierszu polskim. „Pamiêtnik Literacki" 1969 z. 2. L. Pszczoiowska, Z. Kopczyñska: Znaczenie i wartoœæ form wierszowych w kontekœcie literackim epoki. „Pamiêtnik Literacki" 1969 z. 3. S. Sawicki: Problematyka badañ nad wierszem wolnym. „Roczniki Humanistyczne" [KUL] t. VIII (1959) z. 1. M. Schlauch: Zarys wersyfikacji angielskiej. Wroc³aw 1958. Z. Siatkowski: Wersyfikacja T. Ró¿ewicza wœród wspó³czesnych metod kszta³towania wiersza. „Pamiêtnik Literacki" 1958 z. 3. = H. Sidorenko: Zarys wersyfikacji ukraiñskiej. Wroc³aw 1961. F- Siedlecki: Nowe badania nad wierszem. „Jêzyk Polski" 1945—1946. F. Siedlecki: O rytmie i metrze. „Skamander" 1935. F. Siedlecki: Studia z metryki polskiej. T. 1—2. Wilno 1937. F. Siedlecki: Trzy dziedziny badañ nad wierszem. W: Prace ofiarowane Kazimierzowi Wóycickiemu. Wilno 1937. F. Siedlecki: Z dziejów naszego wiersza. „Skamander" 1935. Strofika. Praca zbiorowa pod red. M. R. Mayenowe j. Wroc³aw 1964. Sylabizm. Praca zbiorowa pod red. Z. Kopczyñskiej i M. R. Mayenowej. Wroc³aw 1956. J. Œwiêch: Z zagadnieñ wiersza polskiej tragedii pseudoklasycznej. W: Dramat i teatr. Pod red. J. Trzynadlowskiego. Wroc³aw 1967. B. Tomaszewski: O stichie. Statji. Leningrad 1929. B. Tomaszewski: Russkoje stichoslo¿enije. 1924. B. Tomaszewski: Stichijazyk. Moskwa 1959. J. Trzynadlowski: Rytmotwórcza funkcja akcentu w wierszu staropolskim. [Wstêp do:] K. W. Za-wodziñski: Studia z wersyfikacji polskiej. Wroc³aw 1954. J. Tynianow: Problema stichotwornogo jazyka. Leningrad 1924. A Wa¿yk: Esej o wierszu. Warszawa 1964. A. Wa¿yk: Mickiewicz i wersyfikacja narodowa. Warszawa 1954. Wiersz. Podstawowe kategorie opisu. Cz. I. Rytmika. Pod red. J. Woronczaka. Wroc³aw 1963. H. Windakiewiczowa: Studia nad wierszem i zwrotk¹ poezji polskiej ludowej. „Rozprawy Wydzia³u Filologicznego Akademii Umiejêtnoœci" t. 52 (1913). J. Woronczak: Elementy œredniowieczne w wersyfikacji polskiej XVI wieku i ich przemiany. W pracy zbiorowej: Z polskich studiów slawistycznych. T. 2. Warszawa 1958. J. Woronczak: Rytmika akcentowa sylabowca. W: Poetyka i matematyka. Warszawa 1965. K. Wóycicki: Forma dŸwiêkowa prozy polskiej i wiersza polskiego. Wyd. 2. Warszawa 1960. K. Wóycicki: Polski oœmiozgloskowiec trocheiczny. Warszawa 1916. K. Wóycicki: Rytm w liczbach. Wilno 1938. 509 K. Wóycicki: Wiersz „Barbary Radziwi³³ówny" A. Feliñskiego jako wzór pseudoklasycznego ³rzynastozg³oskowca. Warszawa 1912. K. W. Zawodziñski: Studia z wersyfikacji polskiej. Opraæ. J. Budkowska. Wroc³aw 1954. W. ¯yrmunski: Rifma,JKjo istorijai tieorija. Pietrograd 1923. W. ¯yrmunski: Wwiedienije w mietriku. Leningrad 1925. 5. KOMPOZYCJA UTWORU LITERACKIEGO, RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE a) Opracowania ogólne zagadnieñ kompozycji i rodzajów literackich I. Behrens: Die Lehre von der Einteilung der Dichtkunst. Halle 1940. F. Brunetiere: IJEvolution des genres dans l'histoire de la litterature. Paris 1890. J. J. Donohue: The Theory of Literary Kinds. T. 1—2. Iowa 1943—1949. I. Ehrenpreis: The„Types" Approach to Literaturê. New York 1945. J. Hankiss: Lesgenres litteraires. „Zagadnienia Rodzajów Literackich" 1958 z. 1. M. Jasiñska, S. Sawicki: Przegl¹d polskich prac z zakresu genologii. „Zagadnienia Rodzajów Literackich" 1958 z. 1. A. Jolles: Einfache Formen. Halle 1956 (wyd. 2). J. Kleiner: Rola czasu w rodzajach literackich. W: Studia z zakresu teorii literatury. Lublin 1956. J. Kleiner: Rola podmiotu mówi¹cego w epice, liryce i w poezji dramatycznej. Tam¿e. T. Kostkiewiczowa, A. Okopieñ-Slawiñska, J. S³awiñski: Czytamy utwory •wspó³czesne\ Wari szawa 1967. T. Kostkiewiczowa, J. S³awiñski: Æwiczenia z poetyki opisowej. Warszawa 1961. E. Kucharski: Kompozycja literacka. Jej istota i badanie. Poznañ 1928. Z. £empicki: Osnowa, w¹tek, motyw. Lwów 1926. L. £opatyñska: Motyw literacki. „Twórczoœæ" 1947. I. Opacki: Krzy¿owanie siê postaci gatunkowych jako wyznacznik ewolucji poezji. „Pamiêtni Literacki" 1963 z. 4. J. Pelc: Motyw i w¹tek literacki.,, Sprawozdania... Towarzystwa Naukowego Warszawskiego'1 R. 42(1949). J. Pelc: Motyw literacki. „Pamiêtnik Literacki" 1952. J. Pelc: O pojêciu tematu. Wroc³aw 1961. W. V. Rutkowski: Dieliterarischen Gattungen. Bern 1968. S