Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Na jedno wic wychodzi - jak wida - gBosi, |e anioBowie s zwierztami - jak utrzymywali niektórzy platoDczycy co i gBosi, |e nabywaj formy poznawcze od rzeczy materialnych; a to jest sprzeczne ze stanowiskiem [witych i ze zdrowym rozumem (De Veritate, q. 8, a. 9, odp). /35/ a. 3 na 1. 2. 3. Wprawdzie s styczno[ci i podobieDstwa midzy formami ogólnymi, poprzez które anioB poznaje, a pojciami ogólnymi (powszecbnikami), poprzez które czBowiek poznaje, zasadniczo jednak s midzy nimi istotne ró|nice; nie tylko to, |e pierwsze s wrodzone, a drugie nabyte; otó| nasze pojcia s oderwane; jednostka nie da si poj ani okre[li; pojcie gatunkowe (a wic istota), np. czBowiek, nie daje obrazu poszczególnych osób, jednostek, a pojcie rodzajowe nie mówi samo z siebie o gatunkach: i tak im bardziej oderwane jest nasze pojcie, tym bardziej jest powszechne, 170 ogólne, tym szerszy ma zakres i tym mglistszy, niedoskonaBy, daje obraz rzeczy, na które si rozciga. Inaczej my[l aniola; jej forma poznawcza zawiera w sobie tre[ci wszystkich rzeczy, na które si rozciga; poznaje je wic tak, jak istniej w swoich odrbnych i wBa[ciwych sobie realiach: cechach istotnych i nieistotnych; tak jak genialny artysta, który jednym rzutem swojej my[li obejmuje swoje dzieBo a| do najdrobniejszych szczegóBów. My[l anioBa otrzymuje wBa[nie od Boga formy poznawcze - jest bli|sz Bogu; nie trzeba jej wic przyrównywa do naszej my[li, ale do my[li Boga; Ten za[ poprzez swoj istot poznaje w drobiazgach i w szczegóBach ka|d rzecz; podobnie i my[l anioBa: otrzymuje i ma wiksz lub mniejsz ilo[ form poznawczych, ale ka|da z nich dosiga najdrobniejszych szczegóBów, jako |e jest doskonalszym [rodkiem poznawczym.  Nie dlatego formy poznawcze s bardziej powszechne, |e s przyczyn poznania wikszej ilo[ci rzeczy, ale dlatego, |e a) do poznawania tych|e rzeczy my[l wy|sza jest wyposa|ona w mniejsz ilo[ form, b) i to do doskonalszego ich poznawania. I tak anioB wy|szy poprzez jedn form zwierzcia poznaje wszystkie gatunki zwierzt; anioB za[ ni|szy do ich poznania potrzebuje wielu form; przy czym anioB wy|szy dostrze|e w tych|e rzeczach wicej tre[ci my[lowych (De Veritate, q. 8. a. 10 na 2)