Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Zgoda? Nie protestuj. Oto, co musimy zrobi. Musimy przyjrze si tym mapom. Zaczniemy od najwikszych Koloseum, Circus Maximus i tak dalej za kadym razem przesuwajc si cztery stadiony na poudnie, dziesi na wschd, dwa na pnoc i sze na zachd. Jeli trafimy w ten sposb na miejsce, gdzie w czasach Colonny rs las, zaznaczymy go na naszej licie. Sprbujmy. Paul naciska na guzik pilota. Na ekranie pokazuj si kolejne mapy z XV i XVI wieku. Sprawiaj wraenie architektonicznych karykatur budynki, nieproporcjonalnie due w porwnaniu z otoczeniem, s tak cinite, e nie mona w aden sposb oceni odlegoci. Jak chcesz wyznaczy odlego na takiej mapie? pytam. Paul w odpowiedzi naciska guzik jeszcze kilka razy. Po paru mapach renesansowych dochodzi do wspczesnego planu miasta. Teraz Rzym bardziej przypomina zdjcia z przewodnika, ktry ojciec da mi przed podr do Woch. Mur Aureliana na pnocy, wschodzie i poudniu oraz Tyber na zachodzie tworz profil gowy starej kobiety zwrconej twarz do reszty kraju. Koci w. Wawrzyca, gdzie Colonna kaza zabi dwch gocw, wisi niczym mucha nad jej nosem. Na tej mapie zaznaczona jest waciwa skala mwi Paul, wskazujc grny lewy rg, gdzie narysowany jest prosty odcinek podpisany STAROYTNA MILA RZYMSKA i podzielony na osiem stadionw. Paul podchodzi do ekranu i przykada do do skali. Osiem stadionw to odlego od nasady jego doni do czubka rodkowego palca. Zacznijmy od Koloseum mwi. Klka na pododze i kadzie do na ekranie, obok ciemnego owalu w rodku mapy, blisko policzka starej kobiety. Cztery na poudnie. Przesuwa do. Dziesi na wschd. Przesuwa do o ca dugo i jeszcze p wskazujcego palca. Dwa na pnoc i sze na zachd. Gdy koczy, wskazuje na punkt oznaczony na mapie M. CELIUS. Mylisz, e to tam? Nie odpowiada, tracc nagle zapa. Tu obok jest koci San Stefano Rotondo. Wskazuje na ciemn kropk na poudniowy zachd od wyznaczonego miejsca. Tu jeszcze jeden. Przesuwa palec na pnocny wschd. Santissimi Quattro Coronati. A tu Lateran, gdzie do czternastego wieku mieszkali papiee. Gdyby Francesco tutaj zbudowa swoj krypt, leaaby w odlegoci czterystu metrw od trzech kociow. Wykluczone. Circus Flaminius zaczyna od nowa. To stara mapa. Wydaje mi si, e wedug Gattiego jest tu bliej. Paul przesuwa palec w stron rzeki, po czym zaczyna wymierza odlegoci. Dobrze czy le? pytam, wpatrujc si w punkt gdzie nad Palatynem. le marszczy czoo Paul. Niemal w samym rodku San Teodoro. To jeszcze jeden koci? Paul kiwa gow. Jeste pewny, e Colonna nie zdecydowaby si na budow krypty w pobliu kocioa? Paul patrzy na mnie, jakbym zapomnia najwaniejszej reguy. Kada wiadomo mwi, e lka si, i zapi go zeloci. Ludzie Boga. Jak chcesz to zinterpretowa? Paul traci do mnie cierpliwo i sprawdza dwie kolejne moliwoci Cyrk Hadriana i stary Cyrk Nerona, gdzie obecnie wznosi si Watykan ale w obu przypadkach po zastosowaniu si do instrukcji lduje niemal w rodku Tybru. Na tej mapie jest wiele stadionw mwi. Moe lepiej zastanwmy si, gdzie mogaby by krypta, a potem cofniemy si od wybranego miejsca, eby sprawdzi, czy w pobliu jest stadion. Musz sprawdzi jeszcze inne atlasy w Ivy odpowiada Paul po namyle. Moemy tu wrci jutro proponuj. Optymizm Paula wyczerpa si. Jeszcze przez chwil spoglda na map, po czym kiwa gow. Colonna wygra raz jeszcze. Przechytrzy nawet wcibskiego kapitana portu. Co teraz? pytam. Paul zapina paszcz i wycza rzutnik. Chc przeszuka biurko Billa w bibliotece na dole mwi, odstawiajc rzutnik na pk. Stara si, by wszystko wygldao dokadnie tak, jak przed naszym przyjciem. Po co? eby sprawdzi, czy nie ma tam jeszcze czego z dziennika. Richard twierdzi, e w rodek by woony jaki plan. Paul otwiera drzwi i puszcza mnie przodem. Raz jeszcze sprawdza, czy wszystko jest w porzdku. Masz klucz do biblioteki? Bill da mi kod do wejcia na klatk schodow odpowiada, kiwajc gow. Wracamy do ciemnego holu. Paul prowadzi mnie korytarzem. W ciemnociach wida pomaraczowe wiata wskazujce wyjcie awaryjne. Dochodzimy do drzwi prowadzcych na Watk schodow. Obok klamki wida pudeko z picioma guzikami. Paul zastanawia si przez chwil, po czym wystukuje krtk seri cyfr. Gdy naciska klamk, obaj nagle przestajemy si porusza. W ciszy syszymy jakie szelesty. Rozdzia 14 Id, mwi bezdwicznie, i popycham Paula ku drzwiom biblioteki. Staramy si zajrze do rodka przez niewielkie okno w drzwiach z szyb ze zbrojonego szka. Nad jednym z biurek wida jaki cie. Na blat pada wizka wiata z latarki. Widz, jak kto siga rk do szuflady. To biurko Billa szepcze Paul. Jego gos niesie si po caej klatce schodowej. Snop wiata nieruchomieje, po czym zaczyna przesuwa si w nasz stron. Cign Paula, by kucn pod oknem. Kto to? pytam. Nie widziaem. Czekamy i nadsuchujemy odgosw krokw. Po chwili syszymy, jak si oddalaj. Znw zagldam do pokoju. Nikogo nie ma. Paul otwiera drzwi. Pokj tonie w cieniu wysokich pek. Przez okna wpada do rodka wiato ksiyca. Szuflady biurka Steina s otwarte. Czy jest tu jeszcze inne wyjcie? pytam szeptem. Paul kiwa gow i wskazuje miejsce gdzie za pkami sigajcymi do sufitu. Nagle znowu sycha kroki, Kto idzie w kierunku wyjcia. Po chwili sysz cichy trzask rygla. Ruszam w tamt stron. Co robisz? syczy Paul i wzywa mnie gestem, bym wrci do biurka. Wygldam przez okienko w drzwiach na drug klatk schodow, ale niczego nie widz. Paul ju przerzuca papiery Steina, wiecc ma latark. Wskazuje na zamknit na klucz szuflad, ktr kto wyama, po czym wycign dokumenty i rozrzuci je na biurku. Brzegi kartek zawijaj si jak zaniedbana trawa. Mam wraenie, e na biurku le teczki wszystkich profesorw wydziau historii. REKOMENDACJE: DZIEKAN WORTHINGTON REK. (A-M): BAUM, CARTER, GODFREY, LI REK. (N-Z): NEWMAN, ROSSINI, SACKLER, WORTHINGTON (NIM ZOSTA DZIEKANEM) REK