Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Szeroko rozbrzmiewały dźwięki cymbałów, harf, puzonów i śpiewów z ust mnogich Lewi#ów, a po'ţvtarzane i roz.. - 300 - tmszone ţrzez górskie odgłoey wlewały w serca otuchę. po żatobnym i pokntnym nastţpił dzień poaszechnego wesela. Pamiętaţ tet Nehemjasz o praţeidłowym trgbie świątyni. Aby stutba ofiarna nie nległa znów przerwie, na1 ţrronidom i Lewitom zabezpieczyć docho_ dy. Wprawdzie dacze ţgrnntóţr zobowiţzali się ulnczyście uiszczać daninę jeţ a dziesi‡cinę , nie popnestaţ na tţ jeţdnak Nehem uwaiajţc za tonieczne ustanoţwienie dozoru nad regulara wplywem tych oplat. Podczas iniw ţvţinni byli Lewici udać się ţ : ż ţvieś, pobrać dziesięcinţ i zawietć jţ do Jerozolimy. Dla r6 sprawiedliwego podziału dziesięciny, której część dziesiţtţ ţ rali Aronidzi, urzţdził Neheoţjasz obszerne hale na śpichrre przecho nagromadzonego zboża. i owoców i tu tet wal się podział pod dozorem nrzędników, umyślnie w tym .mianowanych. Zaradziwszy- wyludnienin Jerozolimy, staraţ ęównież Nehemjasz o dostarczenie mieszkań noa:ej ludności. co na hudowę domów środlców. ţe mieli, kazał je stawiać wtas ţ, nym naktadeţn, jako te miaţ zawsze tieszeń otwartą dla potrt = ţgóţu. Ijźwignţł tedy nowe ponietţd,państwo, którego zndani łbyło tywot swój wzorować na Zatonie. Dwanaście lat spraţr rządy Judei (4ţ4-ţS2), poczem mnsiaţ wracać na dţ'ţ Artahsert , n ttbrego ciţgle,jeszcze byt w łastach. Opusz awe stanowisto z otuchą, te ostoi się atworzone przczcń dz zewnęlrznego bezpieczeástwa i wewnętrznego wzmotegia.. Zmienne są atoli dziela rţk ludztich. Ledwie Nehemjasz jechat, jntci ujawniły się prţdy przeciţvne, wychodzţcc, jat ţ ţ~ zdaje, od arcytapłana Eljaszyba. Wbrew postanowicniu wiett go zebrania ten i ów znów zblifać się poczţt do Samary-tan i çzańców. W zattad przymierza cztonet domu arcykaplańskˇegţtţ ţ imieniem Manasse, pojął córtę Sanballata, Nihaso. Za prrytţ dem domn arcykaptańskiego poszli tet inni, co mofe jut dawn tswili niechęć tłnmionţ do surowego partţkularyzmu Ezdraszat Nehemjasza. Była to zupe2na zmiana ţstemu. Tobjasz, drugi wróţ ţ Neheţjasza, mbgt nienagabywany przybyć ponnwńir do Jero:ólţ ţ my. W dziedzińcu świątyni oddano mn nn mieszkani,ţ salę 0ţ ` szerną. Rozstrbj głęboti byt następstwetn tak naglego przewrntu, któ-. ţrţ dziś pozwalat na rzeczy surowo jeszcze wţ:toraj wzhronionc. ţ - 301 - ţrr.oţţ na arcykapłana i jego czeredţ, te nie tait Wţaściciele gruntów przrstali dawać 1ut ki. Ucierpieli przţiet na tcm i niewin- pozbawieni, by nie mrzeć gtodu, opuścili i ntolicţ. Usta.ţy tei składki na potrzeby ofiarne, prţţnia ţrótnowat, zarxynali lcaptani, ţnający pieczţ chore, chrome, ślepe, plugawe. Obmie- :=:ţdcie post‡powanie przedstawicieli świţtyni, nie- ţţţre neţce od przybyttu i dobra ogbłu i wtasnemi rvami, lekceważţc nieraz praAo i za nic majţa . przysięgę. Gdy takim ludziom w prz‚dsięwziţ- ţţrţcyjato, to pomyślność ich wprowadzała w btţd ych borykać niţ z przeciwnościami iycia. ţ," mówili, "çhityć Bogn i jakit stţd mamy po- jţgo przykazań i w pokucie kroczymy przed jilţymi aypada nam micnić zuchwałych grzesz- ţyła rozter.ka, któţ za ţastaniem przţewrotu `ţotecţność, nie panijając nawet ognist ro- Iţţ. ivy i prawa? Ojcţec nie zgndzał się z synem ţ;%iden azedł za surowym, drugi za łagodniejszym Iţi leiţy nimi i innymi czlonkami rodziny wybu- iţţ`ţVVobec tałc optakanych objawbw stojarzyli siţ . ttórych wiarţ nic zachwiaţ nie mogło, i ania: Ich myśIi.i nadzieje spoczęły na =ţ.znowu na dworze Artatserksesa bawiącym. ţrrdcić do Jerozolţny, wbwczas za j‚dnym za- Iţ ` t ţieznośnemu stanowi i w Jerozolimie tgoda, dbało ć o dobro poţrszechne i po- sţ tego icota, - szerzţcym. się nierzţdem, a zwtasz- ţtwţ arcěkaţłeńskiego do głębi dotkţięty _ natchnionţ, wystţpił odważnie, by grzesz- -ţ cnotliwych pocieszać. Był to Malachi, ostatni ţ`on godnie długi szereg mętów, nast‡pujących iIG .afulecia nieprzerwaną koleją. dnchn i zwţtpiałym prorokowal Matachi rychłe r'lţtuńa przymierr.a, pana. do ktlţrego wiclu tęskni, ţţaţy sprowadzi. "Kto ztiiesic dxień jego przyjścia, - 300 - noazone priez górskie odgłosy wlewały w serca otuchę. Po daiu żatobnyţ i pokntnym nastţpił dzień powszechnego weseła. Pamiętaţ tet Nehemjasz o prawidłoţwym trybie nrr.ţdzeń świątyni