Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

LlAYEUOwA R., Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, A ław 1979. roc- 202 METODYKA, nauczania języka polskiego w klasach V-VIII. Pod red. M. Pecherskiego, Warszawa 1970. MIKUTA M., Kultura żywego słowa. Warszawa 1963. MISTRIK J., Re*torika, Bratislava 1980. MORAWSKA Z., Wilkowa A., Kształcenie języka dziecka w kla- sach I-IV, Warszawa 1975. MYSTKOWSKA H., Właściwości mowy dzie.cka sześcio- siedmio- letniego, Warszawa 1970. NAGAJOWA M., Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne w klasach V-VIII, Warszawa 1975. NAGAJOWA M., Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach V-VIII szkoły podstawowej, Warszawa 1977. NAGAJOWA M., Kształcenie jęzj'ka ucznia w szkole podstawo- wej, Warszawa 1985. NAUCZANIE jjgzyka polskiego w klasie IV. Praca zbiorowa, War- szawa 1983. NAUCZANIE języka polskiego w klasie V. Pod red. B. Chrzą- stowskiej i E. Polanskiego, Warszawa 1985- 0 INTENSYFIKACJI nauczania i wychowania. Red. W. Okoń, War- szawa 1966. 0 NOWOCZESNA koncepcję książki dla ucznia i nauczyciela. .Materiały z seminarium, Warszawa 1976. 0 ROZWOJU języka i myślenia dziecka. Red. S. Szuman, 'Warsza- wa 1968. PARDEL T., Pisana reS, jej vyvin a poruchy u deti, Bratisla- va 1968. 203 PARNOWSKI T., Merytoryczne i edytorskie problemy podręcz- ników, V.arszawa 1976. PATAkoVA M., Betśkovś V., Slohove rozbory w uka2kach, Bra- tislava 1975. PEDAGOGIKA. Podręcznik akademicki. Red. M. Godlewski, S. Krawcewicz, T. Wujek, Warszawa 1975. PEDAGOGIKA. Pod red. B. Suchodolskiego, Warszawa 1980. PEDAGOGIKA na usługach szkoły. 7/ybrane zagadnienia. Praca zbiorowa pod red. F. Korniszewskiego, Warszawa 1964. PIAGET J., Mowa i myślenie u dziecka, Lwów 1929. Książni- ca - Atlas. PIOTROn/SKI A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie języka a struk- tura społeczna, Warszawa 1976. P0JA7/3KA K., Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach V-VIII. Warszawa 1965. POLAKO//SKI J., Badania odbioru prozy artystycznej w aspek- cie dydaktycznym. Zarys teorii badań - próby diagnozy, Kraków 1980. POLAKOWSKI J., Przygotowanie ucznia do odbioru literac- kich audycji radiowych, w: Środki techniczne w naucza- niu języka polskiego w szkole średniej. Red. A. Szląza- kowa, Warszawa 1967. POLANSKI E., SYNOWIEC H., Badania sprawności leksykalnej uczniów (stan i potrzeby), "Polonistyka" 1982, nr 6. POLANSKI ?., Z badań nad słownictwem dzieci i młodzieży, w: "Prace Dydaktyczne VII. Literatura i Językoznawstwo", Katowice 1975, s. 107-135 - 204 POLANSKI E., Słownictwo uczniów. Problemy, badania, wnioski, Warszawa 1982. PÓŁTURZYCKI J., Lekcja w szkole współczesnej, Warszawa 1985. PRĄDY w nauczaniu języka ojczystego. Praca zbiorowa, Warsza- wa 1908. PROCES kształcenia - podejście systemowe. Przewodnik dla nauczycieli. Z języka angielskiego przetłumaczył M.S. Szymański. Warszawa 1986. PSYCHOLOGIA. Red. T. Tomaszewski, Warszawa 1976. PSYCHOLOGIA rozwojowa dzieci i młodzieży. Pod red. M. Że- browskiej, Warszawa 1986. PSYCHOLOGIA twórczości. Skrypt pod red. D. Zarębskiej-Piotrow- skiej, Z. Siwca. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1980. RfDACTION. Cahier de travaux pratiąues par. G. Villard et S. Villąrd, Paris 1972. ROZBORI umeleckiej prozy. Eeó. J. Kistrik, J. Ruzicka, Bratislava 1967. ROZWIJANIE sprawności wypowiedzi uczniów w szkole podsta- wowej. Praca zbiorowa pod red. S. Rzęsikowskiego, Z. Urygi, Kraków 1986. SALONI Z., 0 kształceniu umiejętności pisania, Warszawa 1979. DE SAUSSURE F., Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961. SEMENOWICZ H., Nowoczesna szkoła francuska technik Freine- ta, Warszawa 1967. SEMENOWICZ H., Poetycka twórczość dziecka, Warszawa 1973. 205 SKUBALANKA T., Historyczna stylistyka języka polskiego. Przekroje, Wrocław 1984, zwłaszcza rozdz. I. Podstawo- we pojęcia stylistyki. Metoda analizy, s. 5-8. SŁAWINSKI J,, Dzieło. Język. Tradycja, Warszawa 1974. ?ćs-Słowo i myślenie w działaniu człowieka. Red. Z. Włodar- ski, Warszawa 1972. SOSNICKI K., Dydaktyka ogólna, Wrocław 1958- SPAL J., Metodika Seskeho jazyka a slohu, Praha 1961. SPRACHE und Sprechen. Arbeitsmittel zur Sprachf&rderung in der Sekundarstufe I. Arbeitsheft. Herausgegeben von D.C. Kochan und D. Adler, J. Bauer, W