Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Rozdrobnienie rzeczywistości 1. A Dictionary ofPhilosophy, red. A. Flew, Londyn 1984, str. 106. 2. Hooykaas, Religion and the Rise of Science, str. 66. 3. Rdz l, 28. 4. Hooykaas, op. cit., str. 67. 5. Zobacz: Goodricke-Clarke, N., The Occult Roots ofNazism, Wellingborough 1985; Baigent, M., Leigh, R., Secret Germany, Londyn 1994, str. 240-250. 6. W 1934 roku Irena i Fryderyk Joliot-Curie wyrazili swoje zaniepokojenie taką możliwością; na spotkaniu w 1942 roku Edward Teller również przed nim ostrzegał. Robert Oppenheimer powiedział nieco później: „Czy naprawdę istnieje możliwość, że bomba atomowa doprowadzi do eksplozji azotu w atmosferze i wodoru w oceanach? To byłaby ostateczna katastrofa. Lepiej byłoby pogodzić się z nazistowskim niewolnictwem, niż spuścić ostatnią kurtyną ludzkości". Zobacz: Rhodes, The Making ofthe Atomie Bomb, str. 202-203, 418, 419. 7. Bhagavadgita, 11,12 [wyd. polskie: Bhagawadgita, tłum. J. Sache, Wrocław 1980]. 8. Ibid., 11,24. 9. Powers, Heisenberg's War, str. 464. 10. Wolpert, The Unnatural Naturę of Science, str. 169. 11. Ibid., str. 167. 12. Ibid., str. 138. Rozdział 12. Powrót do jedności 1. Buranelli, The Wizardfrom Yienna, str. 119. 2. Ibid. 3. Jung, Psychological Reflections, str. 350. 4. Jung, Memories, Dream, Reflections, str. 114, [wyd. polskie: Wspomnienia, sny, myśli, tłum. R. Reszke i L. Kolankiewicz, Warszawa 1999]. 5. Ibid., str. 87. 6. Ibid., str. 232. 7. Ibid., str. 154. Rozdział 13. Odkrycie nauk hermetycznych 1. Coleridge, Biographia Literaria, str. 141. 2. Flaubert, Letters. 3. Ibid., str. 194. 4. Baudelaire, Correspondances (tłum. Maria Leśniewska). 5. Baudelaire, Alchemia cierpienia (tłum. Maria Leśniewska). 6. Rimbaud, IHuminations and Other Prose Poems, str. xxx-xxxi, [wyd. polskie: Sezon w piekle. Iluminacje, tłum. A. Miądzyrzecki, Kraków 1980]. 7. Rimbaud, Sezon w piekle, tłum. Artur Miądzyżecki, w: Poezje wybrane, Warszawa 1993. 8. Yeats, Odjazd do Bizancjum (tłum. Czesław Miłosz). 9. Ibid. 10. Ibid. 11. Joyce, Portret artysty z czasów młodości (tłum. Zygmunt Allan), str. 138. 12. Ibid, str. 144. 13. Mann, Wyznania hochsztaplera Feliksa Krulla, tłum. A. Rybicki, Warszawa 1976, str. 301-302. 14. Garcia Marąuez, Sto lat samotności, tłum. G. Grudzińska, K. Wojciechowska, Warszawa 1996. 15. Garcia Marąuez, Blacaman Dobry, sprzedawca cudów (tłum. Carlos Marrodan). 16. Eliot, Burnt Norton. Rozdział 14. Magiczny krąg 1. Paracelsus, Hermetic and Alchemical Writings, II, Alchemy: the Third Column ofMedicine, str. 156. 2. Eamon, Science and the Secrets of Naturę, str. 217—218. Rozdział 15. Kontrola umysłu 1. Biderman, March to Calumny, str. 149-150. 2. Thomas, Journey into madness, str. 156. 3. Marks, The Searchfor the „Manchurian Candidate", str. 126. 290 ELIKSIR I KAMIEŃ 4. Ibid. 5. Thomas, op. cit., str. 159-160. 6. Ibid., str. 163. 7. Ranelagh, The Agent, str. 203. 8. Ibid. 9. Ibid., str. 10. Marks, op. cit., str. 10. 11. Biderman, op. cit., str. 140. 12. Dichter, The Strategy ofDesire, str. 18. Rozdział 16. Manipulacja polityczna 1. Porównaj dyskusją na temat „Protokołów" w: Baigent, M. Leigh R., Lincoln H., Światy Graal, świata krew, str. 160-163. 2. „The Times", 16 sierpnia 1969, str. 1. 3. „The Times", 18 sierpnia 1969, str. 1. Rozdział 17. Komercyjna manipulacja umysłem 1. Packard, The Hidden Persuaders, str. 207. 2. Galbraith, The Affluent Society, str. xvi-xvii. 3. Ibid., str. xxvi. 4. Ibid., str. xii. 5. Zobacz: Key, Subliminal Ad-Ventures in Erotic Art; oraz Radford, Subliminal Persuasion. 6. Ramsay, Consumer Protection, str. 369. 7. Ibid, str. 369. 8. Zobacz na przykład: Kinsey, The Use ofChildren in Advertising and the Impact of Advertising Aimed at Children. 9. Przykłady zamieszczone w: Morse, Commercial Speech as a Basic Freedom. 10. Schudson, Advertising, the Uneasy Persuasion, str. 69. 11. Nakra, Zapping Nonsense: Should Television Media Planners Lose Sleep Over If!, str. 217. 12. Ibid., str. 219. 13. Ibid., str. 219-220. Rozdział 18. Manipulacja informacją 1. „The Times", 25 października 1989, str. 1. 2. Brogan, The Penguin History of the United States of America, str. 452^153. 3. Curran, Gurevitch, Mass media and Society, str. 214. Rozdział 19. Muzyka i magia 1. Booth, Keith, str. 152. 2. Ten i następne cytaty z koncertu w Altamont — o ile nie zaznaczono inaczej — pochodzą z filmu Gimme Shelter, Maysles Films Inc., 1970, 1993. 3. Booth, op. cit., str. 152. 4. Bockris, Keith Richards, str. 163. 5. Ibid., str. 165. 6. „Newsweek", cytat w: Bockris, op. cit., str. 167. 7. Garcia, str. 94. 8. Bockris, op. cit., str. 164. 9. Borges, A Universal History oflnfamy, str. 19. 10. Gilfond, Yoodoo, str. 3. 11. Ibid., str. 5. 12. Hart, Drumming at the Edge of magie, str. 224. 13. Ibid., str. 225. 14