Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Pustkowie Aiel: Dzika, chaotycznie ukształtowana i zupełnie pozbawiona wody kraina na wschód od Grzbietu Świata. Przez Aielów zwana Ziemią Trzech Sfer. Niewielu ludzi z zewnątrz odważa się zapuszczać w głąb Pustkowia; Aielowie uważają, iż prowadzą wojnę z innymi narodami i niechętnie witają obcych. Wkraczać tam bezpiecznie mogą jedynie handlarze, bardowie oraz Tuatha'nowie, ale kontaktu z tymi ostatnimi Aielowie unikają, określając ich mianem "Zatraconych". Nic nie wiadomo o ist- niemu jakichkolwiek map Pustkowia. Rashima Kerenmosa (rah-SHE-mah kelyrehn-MOH-sah): Nazywana Wojującą Amyrlin. Urodziła się ok. 1150 roku OP. Na Tron Amyrlin wyniesiona z Zielonych Ajah w roku 1251 OP. Osobiście dowodziła wojskami Wieży, odnosząc niezliczone zwycięstwa, wśród których najznamienitsze to bitwy pod Przełęczą Kaisin, Krokiem Sorelle, Larapelle, Tel Norwin i Maighande, gdzie poległa w roku 1301 OP. Ciała Rashimy i pięciu Strażników znaleziono po bitwie otoczone przez potężny mur z trupów trolloków i Myrddraali, a także co najmniej dziewięciu Władców Strachu. Patrz również: Aes Sedai; Ajah; Strażnicy; Władcy Strachu; Zasiadająca na Tronie Amyrlin. Rhuidean (RHUY-dee-ahn): Wielkie miasto, jedyne w Pustkowiu Aiel i całkowicie nieznane zewnętrznemu światu. Porzucone od blisko trzech tysięcy lat. W przeszłości mężczyznom spośród Aielów wolno było wejść do Rhuidean tylko raz, po to, by poddać się sprawdzianowi we wnętrzu wielkiego ter'angrealu, czy nadają się na wodza klanu (po takim sprawdzianie żył tylko jeden na trzech), kobietom natomiast dwa razy, celem odbycia sprawdzianu w tym samym ter'angrealu i ponownie, gdy miały zostać Mądrymi, aczkolwiek w ich przypadku liczba tych, które owe próby przeżyła, była znacznie większa. Obecnie miasto jest ponownie zamieszkane przez Aielów i w jednym krańcu doliny Rhuidean znajduje się wielkie jezioro, zasilane przez podziemny ocean świeżej wody, który dla odmiany zasila jedyną rzekę płynącą przez Pustkowie. Patrz również: Aiel. Róg Valere (vah-LEER): Legendarny cel Wielkiego Polowania Na Róg. Uważa się, iż za jego pomocą można wezwać z grobu legendarnych bohaterów, aby walczyli z Cieniem. Obecnie ogłoszono nowe Polowanie na Róg i w wielu krajach można napotkać zaprzysiężonych Myśliwych. sa'angreal (SAH-ahn-GREE-ahl): Pozostałości Wieku Legend, które pozwalają posiadającej je osobie korzystać ze znacznie większej ilości Jedynej Mocy, niż byłoby to w innym przypadku możliwe albo bezpieczne. Sa'angreal jest podobny, lecz znacznie potężniejszy od angreala. Ilość Mocy, którą można zaczerpnąć za pomocą sa'angreala, jest porównywalna z ilością Mocy, z której można korzystać za pomocą angreala w takim samym stopniu, w jakim ilość Mocy, którą można władać za pomocą angreala, ma się do ilości Mocy, którą można władać bez wspomagania. Sposób jego wytwarzania nie jest już znany. Tak jak w przypadku angreali, istnieją sa'angreale przeznaczone tylko dla kobiet, i inne, wyłącznie dla mężczyzn. Egzemplarzy sa'angreali pozostała już jedynie garstka, znacznie mniej jeszcze niż angreali. saidar, saidin (sah-ih-DAHR, sah-ih-DEEN): Patrz: Prawdziwe Źródło. Seanchan (SHAWN-CHAN): Kraina, z której przybyli Seanchanie. Seanchanie: Potomkowie armii wysłanych przez Artura Hawkwinga na drugi brzeg oceanu Aryth, które powróciły, by ponownie przejąć we władanie ziemie swych przodków. Uważają, że każda kobieta, która potrafi przenosić, winna być kontrolowana dla bezpieczeństwa innych i że tych samych względów powinno się zabijać wszystkich mężczyzn, którzy potrafią przenosić. Shayol Ghul (SHAY-ol GHOOL): Góra w Ziemiach Przeklętych, za Wielkim Ugorem, teren więzienia Czarnego. siostra-żona: Termin stosowany przez Aielów w relacjach pokrewieństwa. Te kobiety Aielów, które są dla siebie prawie-siostrami albo pierwszymi siostrami, a odkryją, że kochają tego samego mężczyznę, względnie nie chcą, by jakiś mężczyzna stanął między nimi, poślubiają go obie, tym samym stając się siostrami-żonami. Kobiety, które kochają tego samego mężczyznę, starają się niekiedy sprawdzić, czy mogą się stać prawie-siostrami i adoptowanymi pierwszymi-siostrami, co stanowi pierwszy krok w celu zostania siostrami-żonami. Smok: Przydomek, pod którym Lews Therin Telamon był znany podczas Wojny z Cieniem trzy tysiące albo i więcej lat temu. Kierowany obłędem, jaki owładnął wszystkimi mężczyznami Aes Sedai, Lews Therin zabił wszystkich, w żyłach których płynęła choć kropla jego krwi, a także wszystkich, których kochał, zyskując sobie w ten sposób miano Zabójcy Rodu. Patrz również: Proroctwa Smoka; Smok Odrodzony. Smok Odrodzony: Zgodnie z Proroctwami Smoka, człowiek który jest Odrodzonym Lewsem Therinem Zabójcą Rodu. Większość ludzi, aczkolwiek nie wszyscy, uznaje, że Smokiem Odrodzonym jest Rand al'Thor. Patrz również: Fałszywy Smok; Proroctwa Smoka; Smok. Sorilea (soh-rih-LEE-ah): Mądra z siedziby Shende, Jarra Chareen. Wielce możliwe, iż zdolna do Przenoszenia Jedynej Mocy. Jezt najstarszą żyjącą Mądrą, aczkolwiek nie jest aż tak wiekowa, jak niektórzy sądzą. Spoteczności wojowników Aiel: Każdy wojownik Aiel jest członkiem jednej z dwunastu społeczności. Są to: Czame Oczy (Seia Doon), Bracia Orła (Far ALdazar Din), Biegacze Świtu (Rahien Sorei), Ręce Noża (Sovin Nai), Tancerze Gór (Hania N'dore), Włocznie Nocy (Cor Darei), Wędrowcy Burzy (Sha'mad Conde), Prawdziwa Krew (Taro Shari), Kamienne Psy (Shae' en M'taal), Czerwone Tarcze (Aethan Dor), Poszukiwacze Wody (Duahde Mahdi'in) i Panny Włóczni (Far Dareis Mai). Każda społeczność ma własne obyczaje, niekiedy poświęca się wypełnianiu specyficznych obowiązków. Na przykład Czerwone Tarcze funkcjonują jako rodzaj policji. Kamienne Psy często pełnią rolę tylnej straży podczas odwrotu, Panny zaś wykorzystywane są jako zwiadowcy. Klany Aielów często walczą między sobą, jednakże członkowie tej samej społeczności nie prowadzą z sobą walki, nawet jeśli robią to ich klany. Dzięki temu klany zawsze utrzymują z sobą kontakt, mimo otwartej waśni. Patrz również: Aiel; FarDareis Mai; Pustkowie Aiel. Sprzymierzeńcy Ciemności: Wyznawcy Czarnego, którzy wierzą, że zdobędą wielką władzę i nagrody, a nawet nieśmiertelność, po tym, jak on zdoła uwolnić się ze swego więzienia. Między sobą posługują się niekiedy dawnym mianem "Przyjaciół Ciemności". stedding (STHED-ding): Miejsce, w którym mieszkają ogirowie. Wiele z nich zostało opuszczonych po Pęknięciu Świata. W jakiś sposób, obecnie już nie znany, stedding są zabezpieczone, dzięki czemu żadna Aes Sedai nie potrafi Przenosić Jedynej Mocy, ani nawet wyczuć Prawdziwego Źródła. Próby władania Jedyną Mocą z zewnątrz stedding nie przyniosły żadnych efektów wewnątrz granic stedding