Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Uprawiają ją współcześnie liczni, przede wszystkim Wanda Grodzieńska i Wanda Chotomska, Ludwik Jerzy Kern. VII. Poezja okolicznościowa dla dzieci Już wspominaliśmy, że literaturę dla dzieci tworzą teksty o różnej proweniencji, tu dodajmy, że za dziecięce skłonni jesteśmy uważać i takie, które powstały z okoliczności różnych wydarzeń w życiu dzieci (np. ich urodzenia, imienin, śmierci), a również i te, które są napisane w poetyce języka dziecka, jego wyobraźni, czasem i sposobie widzenia przez dziecko świata. Poezja ulotna - okolicznościowa - anonimowa - opanowana pamięciowo - wpisywana do imionników wieku dziecięcego, ale i dorosłego - przekazywana w tradycjach rodzinnych, środowiskowych i szkolnych - wymaga również choćby i krótkiej refleksji. Tym bardziej, że jest to poezja jeszcze ciągle żywa i otwarta na nowoczesność - kulturową, społeczną, polityczną, techniczną. Poezja barokowa. Bożonarodzeniowa poezja baroku; kolędy, kantyczki, pastorałki, zawiera wiele miejsc - jak przytoczone w "Antologii" wiersze Grochowskiego i Twardowskiego - pisanych jakby w poetyce mówienia do dziecka. W "Wirydarzu" Grochowskiego, św. Józef zwracając się do małego Jezusa, próbuje przypomnieć sobie dziecinną mowę, jaką jest gaworzenie niemowlęcia: Starzec dziecinną mowę znowu tworzę sobie. Blegocę momotowym przykładem, co owo Rzadko między tysiącem całe rzecze słowo. Znów tobie gram z tobą, jak druga dziecina. Tłumaczy się dalej, że każdemu dzieciństwu są zwyczajne kołyski, ptaszki, pieszczoty, uśmiechanie, więc i on jest upoważniony do tego, aby "takie rzeczy nie tylko podobne do wiary ale owszem rzeczywiste, w swych wierszach, jako w żywych obrazach przed oczy ludziom" kłaść. Poetyka barokowa uciekała się często do użycia figury retorycznej, jaką była antyteza. Samo narodzenie się Boga było antytezą. A w niej zawierały się inne: dziecię, niemowlę - Bóg; dziecię - starzec, jego opiekun; narodzenie - dziewictwo matki; ubóstwo narodzenia w stajence - królestwo boże; pokłon pasterzy - pokłon królów. Również obrazy i rzeźby tego czasu ukazują tę dziecięcą naiwność a zarazem i wielką prostotę. Grochowski w Wirydarzu pisze o malarzach, którzy przedstawiają ubogą kolebkę, a w niej dziecię kwiatek jaki w ręku, jabłko, albo pomarańczę trzymające; albo na tejże rączce ptaszka jakiego, na koniec i pieska wedle nóg jego, bądź i insze takowe rzeczy dziecińskiej zabawie przyzwoite. Krzątanie się aniołków w szopie w "Kolebce" Kaspra Twardowskiego przypomina treść obrazów zarówno sztychu Albrechta Durera zatytułowanego "Święta Rodzina w Egipcie", jak i obrazu Murilla (1617-I682) La "Cuisine des Anges" de Saint Diego d'Alcala. Przytoczmy nazwisko jeszcze jednego poety barokowego, Jana Żabczyca, autora "Symfonii Anielskich" i zacytujmy fragment z "Symfonii czwartej": Przy onej gorze Świecą się zorze, Pasterze się uwijają I na multaneczkach grają, Nie wiem, dlaczego oraz z "Symfonii dwudziestej ósmej": albo pięknie zagrajcie, Abo mi skrypce dajcie, Ja będę grał, Będę śpiewał I małe Dziecię z Józwem kołysał. z tej samej Symfonii zwrotka czwarta: Zagram zaś do taneczku Przy małym Dzieciąteczku; Skaczcież kołem. Bardzo jest to bliskie znanym piosenkom ludowym, śpiewanym dzieciom, a również bliskie i piosenkom literackim, stylizowanym, zwłaszcza takim, jakie układała Janina Porazińska. Genethliaca. Staropolska poezja retoryczna zna cały szereg gatunków utworów okolicznościowych i panegirycznych. Nadworni poeci domów magnackich z tytułu różnych okoliczności rodzinnych swoich chlebodawców, takich m.in. jak: urodzenie, zaślubiny, otrzymane tytuły, śmierć - przygotowywali mowy prozą lub wierszem. Na okoliczność urodzenia się dziecka układano wiersz "na urodzenie", z łacińska zwany genethliacum. Konstrukcja tego utworu była dość schematyczna: wymieniano przodków niemowlęcia, wyrażano radość i powinszowania, składano życzenia i słano modły do Boga o błogosławieństwo dla dziecka. Genethliaca były adresowane do dorosłych, ale można w nich odnaleźć zwroty skierowane do dziecka. Jak np. w "Małemu wielkiej nadzieje Radziwiłłowi, pióra Jana Kochanowskiego: Tak róść, mały Michniku, jakobyś mógł sławnych Przodków swych doróść, onych Radziwiłłów dawnych. - lub w wierszu Adama Naruszewicza pt. Dziecięciu nowourodzonemu: Wróżyć nie umiem, ukochane dziecię Jaka cię dola ma spotkać na świecie. Wiele lat jeszcze porwie wiek skwapliwy, Nim powiem, żeś jest grzeczny i cnotliwy, To jednak śmiele mogę ci rokować, Jeśli rodziców będziesz naśladować, Będziesz zapewne, łatwo tego dociec, Piękny jak matka, poczciwy jak ociec. Franciszek Dionizy Kniaźnin napisał odę "Na urodzenie Konstantego Czartoryskiego", w której znajdziemy taki oto zwrot do dziecka: Śpi zacne dziecię! Z samego imienia Już ma na sobie zaszczyt urodzenia. W miękkich pieluchach niemowlęce siły Zmacnia sen miły. Jak widać z powyższych przykładów, nawet bezpośrednie zwrócenie się do dziecka miało przede wszystkim jednak schlebiać rodzicom. Mitologiczne, a zarazem baśniowe poświadczenie ważności życzeń nowonarodzonemu odnajdziemy w bajce o śpiącej królewnie. Zwraca uwagę Wacław Kubacki, jak to w Baśni o uśpionej królewnie i najśmielszym królewiczu Bazylego Żukowskiego, w przekładzie Odyńca profetyczny moment genethliakonu [...] nabrał charakteru demonologicznego [...]: I przez rymy, przez zaklęcia Zarzekały los dziecięcia. Treny i epitafia. Śmierć dziecka także stanowiła okazję do poezjowania. Tym razem tragiczną. Najwspanialszym pomnikiem poetyckim w naszej literaturze, zmarłemu dziecku poświęconym, są Treny Kochanowskiego: Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim! To pod wpływem Trenów Kochanowskiego powstawały liczne treny w wieku XVI i XVII. Oprócz trenów, poświęcano dzieciom także epitafia - malowane, bądź ryte na nagrobkach. Smutek, rozpacz, żałoba rodziców po stracie dziecka - śmierci przedwczesnej; jakby - przeciw naturze, więc specjalnie okrutnej - szukały dla siebie wyrazu zwłaszcza w wierszu. Nagrobkowe rymy dzieciom zawierają więcej elementów osobistych i poetyckich niż pisane dla dorosłych