Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

Poza czynnościami wyboru źródeł i zasad 12 Zagadnienia tradycyjnej metody opracowania bibliograficznego przewidzianego do udostępnienia w formie druku lub maszynopisu zostało omówione w znanych podręcznikach: Bibliografia. Poradnik metodyki bibliograficznej. Warszawa 1960 (rozdz. IV: Ustalenie planu bibliografii i dobór materiałów, oprać. H. Sawoniak; rozdz. VI: Układ bibliografii, oprać. H. Sawoniak; rozdz. VII: Indeksy i spisy pomocnicze do bibliografii, oprać. J. Kacza-nowska; rozdz. VIII: Ukształtowanie typograficzne spisu bibliograficznego, oprać. D. Rym-sza-Zalewska); Metodyka bibliograficzna. Poradnik dla autorów bibliografii specjalnych. Pr. zbiór, pod red. H. Hleb-Koszańskiej, M. Dembowskiej i H. Sawoniaka. Warszawa 1963 (rozdz. III: Ustalenie planu bibliografii i dobór materiałów, oprać. H. Sawoniak; rozdz. V: Układ bibliografii. Redagowanie bibliografii, oprać. H. Sawoniak; rozdz. VI: Indeksy i inne spisy pomocnicze do bibliografii, oprać. Z. Stasiewska; rozdz. VII: Ukształtowanie typograficzne spisu bibliograficznego, oprać. L. Gorzelska-Dybowiczowa) a także w skrypcie Rodzaje bibliografii. Metodyka i technika ich opracowania. Pr. zbiór, pod red. A. Jarosza i Z. Żmigrodzkiego. Warszawa 1984 CINTE. Materiały Szkoleniowe nr 39 (rozdz. 7: Działania mające na celu przygotowanie bibliografii - spisu bibliograficznego, oprać. K. Puziowa i K. Ziótkowska). Treści zawarte w tych rozdziałach wymagają dostosowania do zasad wytyczonych przez obowiązujące normy bibliograficzno-katalogowe oraz wydawnicze. Tryb przygotowania spisu bibliograficznego przedstawiono też w rozdz. 7 niniejszej pracy. 13 E. Sterzycka: Bibliografia polska 1901-1939 - aktualne problemy i perspektywy na przyszłość. W: Czwarta Ogólnokrajowa Narada Bibliografów, Warszawa 7-9 czerwca 1995. Referaty i Dyskusja. Warszawa 1996, s. 121-122. 317 selekcji, konieczne są jeszcze czynności wynikające z wyboru oprogramowania komputerowego służącego rejestracji opisów dokumentów oraz oprogramowania przystosowawczego, umożliwiającego przeniesienie danych z bazy opisów do posiadanego edytora tekstu; wykonanie wydawniczego opracowania redakcyjnego i adiustacji, opracowania technicznego publikacji, zastosowania profesjonalnego edytora przez firmę wydawniczą, wykonania minimum dwóch korekt próbnego wydruku oraz sporządzenia klisz, które staną się podstawą pracy drukarni. W toku prac wydawniczych należy pamiętać o procedurze uzyskania numeru ISBN i/lub ISSN, sporządzenia CIP i ewentualnie umieszczenia kodu kreskowego. Wykorzystanie opracowań bibliograficznych przez użytkowników zależy od upowszechnienia wiedzy o źródłach informacji i metodach ich poszukiwania. Podnoszenie kultury czytelniczej, medialnej oraz informacyjnej należy do zadań systemu szkolnego, odpowiedzialnego za popularyzację wiedzy o roli bibliotek w dostarczaniu danych o dokumentach. Przekazywanie wiadomości o źródłach informacji bibliograficznej nie jest należycie doceniane w polskich szkołach. Na każdym poziomie systemu edukacji powinno się przygotowywać wychowanków do samodzielnego poszukiwania źródeł informacji. Tylko poprzez upowszechnienie tej użytecznej umiejętności wychowanek staje się operatywnym i kreatywnym członkiem społeczeństwa. Opanowanie umiejętności docierania do informacji nie ma być wyłącznie domeną grup elity intelektualnej, lecz powinno stać się powszechnym dobrem umożliwiającym uczestnictwo w kulturze. Upowszechniając umiejętności bibliograficzne, należy zacząć od bibliotek szkolnych. Tworzy się je dla szkół kilku poziomów