Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Czy istotnie nie? *Operacja wielkie polowanie odwołana stop Q (statek pułapka) proszony o powrót do bazy stop potwierdzić (ang.). Ostatnie lata dowodzą niewyczerpanej wprost pomysłowości niemieckich naukowców pracujących na potrzeby wojny. Nasza zasobność surowcowa działa niejako hamująco na poszukiwania materiałów zastępczych, u nich odwrotnie: bez syntetycznej benzyny, syntetycznego kauczuku, syntetycznych tkanin, tysiąca innych syntetyków nie wytrzymaliby w ubogiej surowcowo Europie jednego roku. Zdaniem Mike'a Schilbacha zatonięcie okrętu nastąpiło w wyniku eksplozji materiału wybuchowego bądź oleju napędowego; trzeciego środka zdolnego rozsadzić okręt podwodny w miejscu, gdzie katastrofa się wydarzyła, nie widzi. Jeżeli ekspertyza orzeknie, że eksplozja wywołała temperaturę wyższą od wytwarzanych przez te dwa źródła, oznaczać to będzie wynalezienie przez Niemców nowego, silniejszego od obecnie znanych środka wybuchowego lub wydajniejszego paliwa — jedno groźniejsze dla ich przeciwników od drugiego. Górna granica wydajności paliw konwencjonalnych została przekroczona — oznajmiają o tym światu rakiety V-2 spadające na Londyn. Użycie paliwa napędzającego te samolatające pociski na okręcie napotka jednak barierę braku potrzebnych do spalania olbrzymich ilości tlenu wewnątrz zanurzonego okrętu. Złamanie tej bariery, a na to wygląda, stanowi początek nowej ery w dziedzinie systemów napędowych. — No cóż — Schilbach podsumował swoją wypowiedź — poradzili sobie z barierą dźwięku, nie widzę przeszkód, aby nie było ich stać na sprawienie kolejnej niespodzianki. Chwała Bogu, koniec bliski., Ich — hitlerowskiego ustroju. Ale w ogólnym bilansie zysków i strat w tej wojnie niewiele to już zmieni. Łamie się barierę po barierze. Ludzkość wybiera się na cho- lerną wycieczkę. W której wszystkie drogi prowadzą ku samozagładzie. Czy wyobrażasz sobie, co si zacznie dziać, kiedjr na ten trakt wejdą Amerykanie i Rosjanie? Jankesi ze swym monstrualnym przemysłem i swoją polityczną niedojrzałością — bardzo wybuchowa miąszanka, oraz Rosjanie — zagadka w pierwszym i nieosiągalny wzorzec w upartym dążeniu do wytyczonego sobie celu. Ciarki chodzą człowiekowi po plecach, pomyślał Wall, gdy słowa te padają z ust piekielnie konkretnego Mike'a Schilbacha. Pomimo szczęśliwego — jeżeli słowo to w tym wypadku jest w ogóle na miejscu — epilogu z korsarzem niemiecka u-bootwaffe na oceanach Indyjskim i Spokojnym chyba jest przez nas wciąż nie doceniana. Zapowiadając wzmożenie wojny podwodnej, wielki admirał Doenitz nie przesadzał: przy okazji bombardowań Penangu wytropiono w cieśninie Małakka cztery dalsze niemieckie u-booty. Wywiązał się frapujący pościg, przypominający w swej dramaturgii pogoń na Atlantyku za superpan-cernikiem „Bicmarck”, która z Morza Malajskiego przeniosła się sż po Madagaskar. Są to nowe typy okrętów dysponujące głębokim zanurzeniem, wyposażone w radar; jedynym skutecznym sposobem na nie jest rozwieszenie nad obszarem ich operacji stałego parasola lotniczego, zdolnego — z chwilą wynurzenia się okrętu, kiedy jego radar jest jeszcze rozkojarzony — do natychmiastowego ataku, a także artyleria pokładowa. Ale większego kalibru niż działka catalin i sunderlandów, gdyż kadłuby ich są z grubej blachy pancernej. Twardy to przeciwnik! Rozwikłaniem zagadki wysokiej temperatury zajmą się dobrze wyposażone laboratoria w Londynie i San Diego, baza w Pe-nangu została rozniesiona na strzępy, McGovern może ze spokojem zająć się obejmowaniem swojej nowej funkcji. Nieco czasu zajmie mu zamknięcie sprawy „Golden Creeka”. Komisja Morska Żeglugi Handlowej Stanów Zjednoczonych przysłała specjalnym samolotem listę załogi frachtowca oraz zajęcia umożliwiające przeprowadzenie identyfikacji zwłok przed ich pogrzebaniem — zadanie trudne, w większości przypadków niemożliwe. To już nie zwłoki, lecz nierozpoznawalne szczątki ludzkie zmasakrowane przez rekiny, zanim jednak zostaną spalone i pogrzebane na amerykańskim cmentarzu wojskowym w Brisbane, formalnościom musi stać się zadość. Droga tych marynarzy, rozpoczęta przei miesiącami po tamtej sti onie oceanu, skończy się pod nagrobkiem z inskrypcją: ,,Here nsts an unknown seaman of the United States Merchant Marinę — Tu spoczywa nieznany marynarz marynarki handlowej Stanów Zjednoczonych”; od bramy cmentarza zacznie się pozagrobowe życie ich nazwisk