Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
Zapewne wasna duga tradycja i wielkie osignicia utrudniaty attyckim garncarzom zerwanie z przesztoci. Korynt jest natomiast, jak pamitamy, jednym z najywiej rozwijajcych si orodkw Grecji wtaciwej. Produkcja jego garncarzy bya ogromna i w znacznym stopniu przeznaczona na eksport, fragmenty ceramiki korynckiej odnajdujemy w calym basenie Morza Srdziemnego. Zwaszcza w drugiej potowie VII w. rozmiary wytwrczoci korynckiej wzrosn wyranie kosztem poziomu artystycznego; po raz pierwszy w dziejach mamy do czynienia ze zjawiskiem standartyzacji produkcji (przede wszystkim w odniesieniu do naczy o niewielkich rozmiarach, ktrych serie bd produkowane jeszcze w czasach, gdy nastpi zasadnicza zmiana gustw). Do narodzin nowego typu dekoracji naczy doszlo w ostatnim dziesicioleciu VII w. w Atenach, za jego rozwj przypada na VI w., gdy dochodzi do dojrzaoci styl zwany attyckim stylem czarnofigurowym. W toku jednego pokolenia ceramika attycka trafia do miast greckich caego wczesnego wiata, staje si podstawowym typem ceramiki o luksusowej. Przyczyny zastpienia ceramiki korynckiej przez attyck nie s dla nas w potni jasne. Gwattowno zmiany od dawna rodzica podejrzenie, e dziaay tu czynniki zewntrzne w stosunku do samego rzemiosa. rde takich negatywnych bodcw doszukiwano si w sferze zjawisk politycznych, w zatamaniu si korynckiej tyranii. li~b Jednak takie wyjanienie, cho niezmiernie kuszce, nie jest wcale oczywiste przy Na bliszym zbadaniu. Zacznijmy od tego, e nie mamy adnych podstaw, aby sdzi, i tyrani faworyzowali rozwj garncarstwa. Nie bardzo bowiem wida, w jaki sposb ~ku. mogliby to czyni, nie dysponowali adnymi rodkami, ktre by im pozwalay na takie rm, interwencje w sferze zjawisk ekonomicznych. Nie mieli take adnego wpywu na Icr decyzje nabywcw w odlegych miastach. Zreszt utrata pozycji przez ceramik izji korynck nie powoduje wyczuwalnego pogorszenia si sytuacji ekonomicznej miasta, na y.ch ktre pozostaje jednym z najzamoniejszych i najwikszych miast Grecji archaicznej. Rozwj rzemiosta garncarskiego w Atenach przypada na okres wanych przeacji ksztace spoecznych i politycznych, na dziesiciolecia reform Solona i tyranii Pizystrata. Czy istniat zwizek midzy tymi zjawiskami a wzrostem produkcji waz? Mao to prawdopodobne. V(~icej od przeksztace spotecznych liczyy si wiekowe 379 cigle trwajce dowiadczenia attyckiego rzemiosa, reagujcego na nowe potrzeby estetyczne, innowacje wynikajce logicznie tak z rozwoju ceramiki stylu orientalizujcego, jak i starszych tradycji stylu geometrycznego. W garncarstwie attyckim obserwowa moemy wyran tendencj do specjalizacji. Polega ona przede wszystkim na wyodrbnieniu zawodu malarza, ponadto widzimy, e rzemielnicy zaczynaj ogranicza si do produkcji tylko jednego typu naczy, z ktrym zwizany byl okrelony rodzaj dekoracji. Podobnie jak w Koryncie wzrost rozmiarw produkcji prowadzi do stereotypizacji malarskiej dekoracji. Repertuar malarstwa wazowego w epoce, ktra nas tu interesuje, jest wynikiem ostrej selekcji. Dominuj w nim sceny mityczne (ale rzecz godna podkrelenia, garncarze trzymaj si tylko kilku najpopularniejszych wtkw). Chtnie maluje si ponadto to, co ceni sobie mczyni z arystokratycznych krgw: igrzyska sportowe i sceny z gimnazjonw, sympozjony, polowania. Znajdziemy take tematyk erotyczn, zwaszcza pederastyczn. Osobn grup tworz liczne malowida ilustrujce mity bd kult Dionizosa, jest to cenne wiadectwo popularnoci tego bstwa. W VI w. "ycie codzienne" jest jeszcze w malarstwie wazowym nieobecne, pojawi si dopiero po 480 r. Kobieta na malowidach, jeli nie jest mityczn heroin, jest heter; trzeba czeka jeszcze wiele dziesicioleci zanim pojawi si sceny z ycia zwykych pa domw. Okoo 530 r. rodzi si nowy styl, czerwonofigurowy. Zmiana polegajca na odwrceniu kolorw ma efekty sigajce bardzo gboko. Malarze rozwinli delikatny, a bardzo precyzyjny rysunek, ktrym posugiwali si, aby odda szczegy ludzkiego ciaa (na przykad muskulatur), wyraz twarzy, uktad szat rozwiewajcych si pod wpywem ruchu. Efekt plastyczny malowide zaczyna ustpowa efektowi graficznemu. Nie od razu nowy styl by w stanie zastpi stary (pewne zreszt rodzaje naczy bd dalej dekorowane w tradycyjny sposb). Malarstwo wazowe osiga w dobie stylu czarno- i czerwonofigurowego szczyty swego rozwoju. Malarze wypracowuj swj indywidualny styl, nie wahaj si sygnowa swych dziet, co wiadczy dowodnie o ich zawodowej dumie. Rnice midzy nimi w sposobie malowania s tak wyrane, e moemy z du doz pewnoci okreli autorstwo i tych wielkich dzie sztuki, ktre dotary do nas bez podpisw. Bibliografia Przy pisaniu tego paragrafu przydatne nam byy nastpujce prace: Storia e Civiltci dei Greci, pod red. R. Bianchi Bandinelli t. I i II, Milano 1978, w ktrej twrczoci artystyc2nej powicone s obszerne rozdziay, napisane przez uczniw R. Bianchi Bandincllego, wybitnego historyka sztuki (F. Canciani i M. Torelli). R. Bianchi Bandinclli, E. Paribeni, L'arte dell' antichita classica, vol. I. Grecia, Torino 1976; J. (:harbonneaux, R. Mamin, P. Villard, Grece archaique (620-480 av. ~`,-C.), Paris 1968. Omawiajc histori architektury skorzystalimy wiele z prac S. Parnickiego- Pudclko, Budownictwo staroytnej (irecj w okresach od archaicznego do r:yrrtshiego, Wrocaw 1962; tego, Architektura staroytnej Grecji, Warszawa 1975. Aspekty urbanistyczne greckiego budownictwa zostay przedstawione w ksice,_ A. Wsowiczwny, Zagospodarowanie pr.^estrzenne arrtyczoych rrriast greckich, Wrocaw 1982. Podstawowe informacje na temat historii greckiej ceramiki podaje: M. I,. Bernhard, Greckie malarstwo wazowe, Wrocaw 1966