Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

: ~~ 3~ ó). ieęa się na ogół ograniczoxul, tubę- rovyboróv~t ze vt~ględu ria możliwaśó łatwwriejszego wykorzystania otrzyrnanyeh udpowiedżi -f gruntowniejszej ich analizy statystycznej. Ostatnio jednak podnosi ię jednocześnie zarzuty eeiwko odw~ol~waniu się do o~c~nej liczby wyborów i to zarówno wyborów pozytywnych, jak i negatyw~ty~h: Podkreśla się pazy tym, że jest to niedogadne zarówno dla osób; które chciałyby i mogły więcej- podaó naawisk niż przeariduje pytanie soćjametryę~ne, jak i dla tych osób, które nie odczuwa ją potneby wymieniania tyld nazwisk, ilu domaga się dane pytanie. i ", ~~, Ponadto tw(,erdzi sfę ~rów~aież, że og~a~rir~ony wyb~ ~nfe j: 3n format i o statusie soc t Ita i j #o 3~ °-z ess~=ł~Y~ a cza~ta~i dane mniej składne i nie-poddajs~ce się ~t~vro.a~l~zfe.il~cio~rej. Dlatego też - jak zaleca n~. in: G. Bastfo, ~ --: doi jest c~n~ga~ się' w pytaniach nieogxanic~anej liczby wyborów i odrzt~ przy :cnym pYta.~ nia te powinny byó tak sformułowano; aby-fi~ada~~ mog.y ~i chieiały , ~I w odppwiedzi na nie wymf enió wf$ce j nazvv'rsk. Wós a~sliau jąc dane . socjometryczne W ożna- v~korzy~taó je w r~5żtry sgosdl~;= np. phy s~a~z~ dzaniu jt~gram&w uw~g~ędtte tylko-trzy lub-pięt pierwszych ~aybOrówF.. . Podobnie pt~stępu jemy w przypadku analizy- ihościowej; W sytuąc ji natce miast, gdp osoba badana nie wymienia ~nfnin~aine j liczby nazwisk; przewidzianych w analizie danych ~ejc~ne~:ycznyeh, można ,poprosić j~ o uzupełnienie-ich do licaby wy~a~aej• .Ai~e należy wtedy ~asnaeźy~, źe są to nazwiska dodane; a ogon badanynt~ vayj,~t~' 'doldactt~3e pt~rovody dokonania aWych uzupełnień. _ W P1~ ~~Y~~eYch wyborów negatywnych ptawia.. my uczn~i;~ z reguły eałkowt,~ dowo- pod względem liczby Winionych nazwisk. Zadowalamy się na?~et br~kfem owiedzx:. Przy ogra= nfezonych wyńorach pozytywnych w klasach- nfh pra~~ny o dwa`Tlub . trza' wY~rY. ~, w klasach Ych Po ~rbw. Test'. aoc jr~methyczny zr~oże abc jurować klkat - pyta,- ale w zasadzie nie więcej, niż 5 pytań; zwłaszcza w klapach młocl~yclt. ilość aa~yc~ _. pyta zależ~r głównie od celu badań: Jeżeli ceicKn t~kinc-jest zwykłe prźe~grupovva~.e° uczniórov w° zvvi~ązku z nowo twarzanymi zespcłarni w klasie np. dla lep~ega zorganizowania prac społecznie użyityei~ Izb wsp~ił~.. P~~c3' ~` ~`smach u~enf$ się; wóv~rcza$ wystarcz~tj~ dwt~.-nąjwyźęj ppt~nia: jedno v~ t~dnfesieniu do wyborów pożwn~rCh, a-t~t8ie do- rów negatywx~3roh. Natomlaat dla zbadania ~ó~r ędzy~bnicr~ych i międzYgrupt~wych .w zakresie przyjm; populars~t~ici, akceptacji itp: zachodzi konie uwzględrriez~ia wfęi~ze j ila~ci pytań, niż jedno lub dwa. War to pan~i~ta~ przy tym również;. ~godńie- z sugestią H. H. Jennings, aby I nie zamie~.~zać w' jedr~yr~ teiłcie socjometrycznym pytań dotycz~eych; określox~:~roh funkcji spełnianych prcez członków grupy (socjogruPY) i py~ taty oą~ych się do ich cech osobowa~ci, jak wspomniana pTZyja~ po~ula~:i ibne (psychogrupy) ~. Na zakończenie omawiania sposobu konstruowania testu soe jomettneg~ warto wspomnieó także o tzw. t e ś c i e p e r c e p c j i s o c j o m et r y c z n e j. Jest arf w-gxupefe rzeczą pevvaego rodzaje odwróeeniern testu socjomebeye~nego. Polega- na tym; źe pysi się osoby badanie o odgadnię~= cie tych alków dsne~j; upy~ kiórzY wybrali je lub od~cueili w . odpo- , ~ G. Bastin, Statut aocial, op., cit., g. 28. ~ H. H. Jennings, Leaderahip a~si IaoIstiu~sx, Nevr Yo:ie lila-~. , ia -» ~ecoe~ uW R t i X10 ,4, . wiedzna pytania testu socjomebrycznego. Badania; za pqrnocą tego testu są szczególnie pomoćne przy diagnostyce indywidualnej gs, b. Sposób .przeprowasizana-badai~.socjometrycznych Dokładność wyników badań socjometrycznych, jak zresztą wszystkich pozostałych; zależy w niemałym stopniu również ad sposobu ich przegro ~ wadzania. Przeprowadzając je mówimy ósobom badanym, w jakim celu one służą. 'Szczególxią uwagę zwracamy na następstwa. dokonywanych przez nich wyborów. Wystrzegamy się przy tym wszelkich nierealnych fi obietnić: Obiecujemy tylko tyle, na ilę jesteśmy w stanie :przewidzieć rzeczywiste zmiany w grupie. Zapozna jemy również osoby. badane z zasadą jaka obowiązuje ich przy dokonywanych wyborach. Mianowicie rozpoczynają one wybór od osoby najbardziej odpowiada jące jkryterium danego pytania; a -kończąc na osobie najmniej .:-- ich zdaniem -- podpadającą . pod owe. kryterium. Przypuśćmy także, iż wybory ich odnosić się mogą jedynie do członków badanej grupy, i że w swych wyborach uwzględnić mają również osoby aktualnie nieobecne. Informujemy tęż o dowolnej lub~ieogranczonej liczbie wyborów: Ponadto zapewniamy o pev~mej dyskrecji z naszej strony i potrzebie nieujawniania nltomu