Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.
286. Pozycja dziecka przy wkadaniu skarpet. Trzymajc rk na dolnej czci grzbietu lub obejmujc udo zabezpieczamy przed wyprostem tuowia i koczyn. 387 3. Dla dzieci z mzgowym poraeniem dziecicym w wieku przedszkolnym i szkolnym, ktre prbuj ubiera si samodzielnie, proponuje si w zalenoci od postaci poraenia pozycje pokazane na rycinach 192 i 287-293. Ryc. 287. Pozycja dziecka z dobr kontrol gowy, sprawnymi koczynami grnymi, lecz z brakiem rwnowagi w pozycji siedzcej. W leeniu na boku atwiej moe zgi koczyny dolne, a wysuwajc gow i koczyny grne do przodu moe ubra si. Ryc. 288 Ryc. 289 Ryc. 288. Ustawiajc niedowadn koczyn na skrzynce i obejmujc od przodu podudzie dziecko samo hamuje reakcje wyprostne i wspruchy. Ryc. 289. Pozycja dziecka przy zdejmowaniu skarpet. 388 Rj/c. 290 Ryc. 291 Ryc. 290. Pozycja dziecka spastycznego podczas nakadania butw. Dziecko siedzi na stoku, aweczce lub tapczanie, utrzymujc w zgiciu nog ubieran. Druga koczyna zgita w biodrze i w kolanie oparta jest ca stop o podog. Ryc. 291. Pozycja dziecka przy zdejmowaniu butw. Ryc. 292. Dwa sposoby ubierania si przy cianie: a - opierajc si stopami o cian dziecko jest zdolne podnie biodra, a to uatwia mu podcignicie spodni. Jest to dobra pozycja dla dziecka z zespoem pozapiramidowym; b - dziecko spastycz-ne opierajc si o cian utrzymuje koczyny dolne w zgiciu, a tuw w pochyleniu do przodu. Dobra pozycja przy zakadaniu butw. 389 - 0 Ryc. 293. Ubieranie i rozbieranie si dziecka przy krzele. Faza pocztkowa przy wkadaniu spodni pokazana jest na rycinie 6. ODDZIAYWANIE PSYCHOPEDAGOGICZNE NA DZIECI OD 0 DO 4 ROKU YCIA WSPOMAGA/CE ROZWJ ICH PROCESW POZNAWCZYCH Oddziaywania psychopedagogiczne wspomagajce rozwj poznawczy dzieci z mzgowym poraeniem dziecicym s bardzo wane. Osignicie odpowiedniego poziomu w rozwoju umysowym szczeglnie istotne jest dla dzieci z ciszym uszkodzeniem analizatora ruchowego. Zaobserwowano w Stoecznym Centrum Rehabilitacji, e postp w rozwoju ruchowym nie nastpuje tak szybko, jak w funkcjach umysowych dzieci z mzgowym poraeniem dziecicym. Ciko poraone dziecko moe nie osign znacznej poprawy w lokomocji lub precyzji rk, ale przy odpowiedniej stymulacji jego funkcje umysowe mog rozwija si prawidowo, niezalenie od stopnia uszkodzenia aparatu ruchowego (lenzak i Michaowicz, 1975), co warunkuje pniejsze podjcie nauki szkolnej. 390 ;kowa przy YC1A y dzieci z odpowied-a dzieci z v Stoeczne nast-m porae-lej popra-jego fun-lia uszko-ikuje p- W pierwszym stadium rozwoju, zwanym okresem sensoryczno-motorycz-nym (Przecznikowa, 1973), od 0 do 2 roku ycia, decydujce znaczenie maj spostrzeenia, dziki ktrym dziecko zdobywa odpowiednie informacje. Pierwsze oddziaywania na dzieci z mzgowym poraeniem dziecicym polegaj na dostarczaniu im bodcw dotykowych, czuciowych, wzrokowych, suchowych i ruchowych. rdem wielu dozna emocjonalnych i sensorycz-nych jest dla dziecka matka. Jej oddziaywania na mae dziecko, wedug wskazwek lekarza i fizykoterapeuty, wykonywane w atmosferze spokoju i mioci, s niezastpionym i podstawowym elementem we wczesnym usprawnianiu. Bardzo wane s umiejtne manipulacje ciaem dziecka przez osoby najblisze, dostarczajce odpowiednich bodcw czuciowych i dotykowych, oraz zmiany w pooeniu i przestrzeni, tak bardzo potrzebne dzieciom z mzgowym poraeniem dziecicym z uwagi na ograniczone moliwoci samodzielnego przemieszczenia wasnego ciaa. Czsto zalecan form stymulacji jest masa, ktry sprzyja nie tylko wytworzeniu prawidowej wizi emocjonalnej, lecz dostarcza rwnie odpowiednich bodcw czuciowych i dotykowych. Szczeglnie polecany jest masa wedug techniki Shantala *. Dziecko poznaje otaczajcy wiat wszystkimi zmysami. Jeeli potrafi chwyta przedmioty, uzupenia wiadomoci zdobyte przez badanie sensoryczne manipulowaniem motorycznym. Im czciej dziecko dany przedmiot obserwuje, dotyka, manipuluje nim, tym szybciej w rezultacie poznaje jego tre i znaczenie. Warunkiem tego jest odpowiedni rozwj koordynacji wzrokowo-ruchowej rozumianej jako "zestrojenie ruchw rk ze spostrzeeniami dziecka" (Przecznikowa i Spionek, 1975). Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej s jednym z najczciej spotykanych zaburze u dzieci z mzgowym poraeniem. Przyczynami opnienia tych funkcji mog by zarwno nieprawidowa kontrola wzrokowa, jak i zaburzone z powodu uszkodzenia analizatora ruchowego czynnoci manipulacyjne. Upoledzeniu rozwoju funkcji wzrokowych wystpuje u 50-70% dzieci z mzgowym poraeniem dziecicym (Clarke i wsp., 1971; Michaowicz i wsp., 1975). Polegaj one na zaburzeniach refrakcji, na ubytkach w polu widzenia oraz na orodkowych zaburzeniach analizy i syntezy bodcw wzrokowych. Konsekwencj tego s trudnoci w spostrzeganiu ksztatw, w prawidowym ujmowaniu stosunkw przestrzennych, w widzeniu caoci z czci. Powoduje to pniejsze trudnoci w pisaniu i czytaniu. Percepcja wzrokowa zapewnia prawidowy odbir postrzeganych przedmiotw, jest podstaw koncentracji uwagi i pamici wzrokowej. Stymulujc funkcje wzrokowe dziecka z mzgowym poraeniem dziecicym w wieku niemowlcym naley przesuwa przed jego oczami, w odpowiedniej odlegoci, rozmaite przedmioty. Podstawowymi zabawkami w tym okresie s rnorodne grzechotki