Życie pisze najbardziej oryginalne, najbardziej komiczne, a jednocześnie najbardziej dramatyczne scenariusze.

nasza wBadza ruchu niekiedy nie powoduje skutku [poruszanie nogami] z powodu sBabo[ci nogi. A wic i wola Boga w powodowaniu skutku mo|e dozna przeszkody ze strony uBomno[ci drugich przyczyn. Nie zawsze wic wola Boga si speBnia Wbrew temu [piewamy o Bogu w Psalmach, |e "czyni wszystko, co zechce"3. Odpowiedz: Wola Boga musi si zawsze speBni. Wyja[nia nam to nastpujce rozumowanie: Poniewa| forma skutku odpowiada formie swojej przyczyny sprawczej, dlatego tak samo ma si rzecz z przyczynami sprawczymi, co i z przyczynami formalnymi, czyli z formami. A z formami jest tak, |e dana rzecz mo|e mie brak tej czy owej formy poszczególnej, ale niczemu nie mo|e brakowa formy ogólnej. 56 PrzykBadowo: mo|e istnie co[, co nie jest czBowiekiem lub istot |yw; nie mo|e jednak istnie co[, co by nie byBo bytem. Tak samo te| musi si dzia i z przyczynami sprawczymi: mo|e bowiem co[ sta si poza zwykBym trybem dziaBania jakiej[ poszczególnej przyczyny sprawczej [wymykajcej si spod niej], ale nie mo|e sta si poza trybem dziaBania jakiej[ przyczyny ogólnej, rozcigajcej sw moc nad wszystkimi poszczególnymi przyczynami [nie mo|e si spod niej wymkn] je[li bowiem jaka[ przyczyna poszczególna zawodzi i nie powoduje skutku, to jest tak dlatego, |e na przeszkodzie staje jaka[ inna poszczególna przyczyna, nad któr przyczyna ogólna rozciga sw moc. Std te| w |adnym wypadku skutek nie mo|e wymkn si spod ryzów przyczyny ogólnej. PrzykBadem niech bd ciaBa: jaka[ gwiazda z racji przeszkody mo|e nie spowodowa danego skutku; wszelki jednak skutek zjawiajcy si w [wiecie cielesnym, a spowodowany przez przyczyn przeszkadzajc, musi podpa[ - poprzez jakowe[ innepo[rednie przyczyny - pod moc ogóln pierwszego. /135/ A poniewa| wola Boga jest ogóln czy powszechn przyczyn wszechrzeczy4, dlatego wprost niemo|liwo[ci jest, by wola Boga nie byBa uskuteczniona. Co wic si nam wydaje, wyBamuje si spod woli Boga jednego biegu czy ukBadu rzeczy, podpada pod ni wedBug innego. Np. grzesznik, kierujc si swoj wol, grzeszc wyBamuje si i oddala od woli Boga; równocze[nie jednak wpada w moc tej|e woli, gdy ona swoj sprawiedliwo[ci wymierza mu kar. Na 1. Zdanie ApostoBa: "Bóg chce, |eby wszyscy ludzie itd." mo|na potrójnie rozumie: Pierwsze, w sensie ograniczonego rozdziaBu Baski zbawienia; a wic w sensie: To Bóg chce zbawi tych wszystkich, którzy dostpuj zbawienia; "nie, jak wyja[nia Augustyn, w sensie: nie ma takiego czBowieka, któregoby on nie chciaB zbawi, ale w sensie: nikt nie dostpi zbawienia, je[liby 0n nie zechciaB go zbawi"5. Drugie, w sensie rozdziaBu Baski zbawienia midzy wszystkie poszczególne kategorie ludzi; a nie midzy wszystkich z ka|dej kategorii ludzi, a wic w sensie: "Bóg chce mie zbawionych w ka|dej kategorii czy stanu ludzi: m|czyzn i kobiety, pogan i |ydów, maBych i wielkich; a nie wszystkich z poszczególnych stanów"6